OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en god utveckling och ekonomi, bland annat tack vare en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 300 invånare.
Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR.
Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad.
Om arbetsplatsen – det här är vi!
En av våra kollegor går vidare till nya utmaningar inom socialt arbete.
Därför söker vi till enheten myndighetsutövning på Individ- och familjeomsorgen en socialsekreterare till vuxenteamet på enheten för myndighetsutövning. Vi söker dig som gillar ett utmanande och omväxlande arbete med individen i fokus. Hos oss finns möjlighet att arbeta brett, kreativt och förebyggande med hemmaplanslösningar.
Individ- och familjeomsorgen består av två enheter myndighetsutövning och verkställighet. Enheterna arbetar nära tillsammans i samverkan för individens bästa.
Vi vill att hela ditt liv fungerar och vi är öppna för individuella lösningar utifrån just din livssituation. Vi välkomnar även dig som har pendlingsavstånd och är beredda att hitta lösningar för att underlätta.
För oss är det viktigt att du som individ får utvecklas och vi satsar på kompetensutveckling på både individ och gruppnivå och följer en utarbetad kompetensplan.
Blir du vår nästa nöjda medarbetare?
Ditt uppdrag
Du kommer att vara en av två socialsekreterare som aktualiserar, utreder, bedömer, fattar beslut och följer upp insatser och vård enligt SoL och LVM för individer 20 år och uppåt. Du kommer att ingå i samma team som socialsekreterare för ekonomiskt bistånd samt budget och skuldrådgivning. Även socialsekreterare för barn och unga ingår på enheten. Teamet vägleds av en teamledare och du har tillgång till så väl intern och extern handledning.
Du har ett genuint intresse för uppdraget att tillsammans med individen arbeta för att denne ska erhålla motivation, stöd och vård för att uppnå en fungerande tillvaro samt skälig levnadsnivå.
Dina kvalifikationer och meriter
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan lämplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Det är meriterande med arbetslivserfarenhet och att du har erfarenhet av att utreda och handlägga ärenden inom SoL och LVM. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar samt de riktlinjer och rutiner som finns inom området.
En egenskap som vi värderar högt är att du drivs av det sociala arbetet med att träffa individer i olika livssituationer med behov av stöd och hjälp. Du har en god kommunikativ förmåga, du ska kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har lätt för att jobba självständigt men är också en god lagspelare. Arbetet kräver nära samverkan på olika nivåer utifrån individens bästa, varpå det är viktigt att du ser värdet av att samverka. Du måste kunna arbeta strukturerat, flexibelt och vara stresstålig då arbetet kan innebära akuta insatser. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Körkort B. Då tjänsten innebär möten, besök, SIP och vårdplanering hos klient ute i våra verksamheter eller på annan ort är körkort ett krav.
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas under ansökningstid.
För anställning krävs uppvisande av utdrag från Polisens belastningsregister.
Vi eftersträvar en god åldersspridning och ser positivt på sökande ur alla åldrar. Vi strävar även efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.