OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 1800 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor drygt 50 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsdelens struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt.
Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?
ARBETSUPPGIFTER
På Familjehemsenhet 2 har vi ansvar för det placerade barnet och kontakt med barnets nätverk. Vårt uppdrag är att arbeta för att alla familjehemsplacerade barn ska ha en kvalitativ, rättssäker vård och lika möjligheter som alla andra barn.
Nu söker vi två nya barnsekreterare för en tillsvidareanställning samt ett vikariat på ett år.
Som barnsekreterare har du myndighetsansvar, vilket innebär att du arbetar med bland annat överväganden, omprövningar och utredningar. Du har kontinuerlig kontakt med barn och ungdomar (0-21 år) som är placerade i familjehem eller HVB enligt SoL eller LVU, samt kontakt med barnets/ungdomens egna nätverk (biologiska föräldrar och/eller syskon), skola och andra professionella kontakter, internt och externt.
För oss står barnet i centrum och vi arbetar aktivt med att göra familjehemsplacerade barn och ungdomar delaktiga i sin vård. Vi arbetar efter Västermodellen, en uppföljningsmodell som syftar till ökad delaktighet för barn och unga i kontakt med socialtjänsten. Vi använder oss av BBIC, vilket är väl förankrat på enheten och i vår arbetsgrupp. Ett av våra mål är att alla familjehemsplacerade barn ska ingå i SkolFam och vi har två SkolFam-team verksamma på enheten.
På enheten ingår du i en stabil arbetsgrupp med hög kompetens, där vi är sammanlagt 14 barnsekreterare. Till stöd har ni även två förste socialsekreterare samt en socialadministratör. Vi har ett nära samarbete med familjehemssekreterarna, en samverkan vi värdesätter och systematiskt avsätter tid för. Varje termin har vi gemensam metod och trivseldagar. Vi vill ta tillvara på den kapacitet och styrka som finns bland alla socialsekreterare och tror på att vi kan åstadkomma mer om vi arbetar tillsammans.
Hos oss får du möjlighet att jobba på en arbetsplats med god stämning och ett väl fungerande samarbete. Vi är en enhet som vill arbeta med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom enheten och gentemot våra brukare. Verksamheten är målstyrd och arbetet kring våra uppsatta mål är integrerade i verksamheten. Vi erbjuder dig kontinuerlig handledning och med Göteborgs Stad som arbetsgivare erbjuds du en rad utbildningar, både för dig som barnsekreterare och för våra familjehem.
KVALIFIKATIONER
För att vara kvalificerad för tjänsten krävs det att du har en socionomexamen och goda kunskaper om BBIC. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och av socialt arbete med barn, ungdomar och deras familjer. Önskvärt är även att du har utbildning i samt erfarenhet av barnsamtal, exempelvis tejping.
Då tjänsten innefattar en hel del kommunikation samt dokumentation behöver du vara duktig på att formulera dig på svenska språket i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.
Kring familjehemsplacerade barn finns många aktörer, varför vi lägger stor vikt vid din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer med både barnen, dina kollegor och externa kontakter. Du lyssnar på personen du möter och anpassar din kommunikation efter mottagare och situation.
I rollen som barnsekreterare behöver du kunna förhålla dig till riktlinjer och lagar som styr verksamheten med förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du bör ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och vid akuta ärenden ha en förmåga att utifrån dessa omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. I arbetet ingår en del resor och B-körkort är därför ett krav.
Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
I Östra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önska använda, undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om komptensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.