Socialsekreterare/barnsekreterare till familjehemsvården

Socialsekreterare/barnsekreterare till familjehemsvården

Arbetsbeskrivning

Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder. Nu utökar vi enheten för familjerätt och familjehemsvård med en barnsekreterare. I rollen ingår det att följa upp placerade barn och ungdomar. Enheten består för närvarande av tre familjerättssekreterare, tre familjehemssekreterare, två barnsekreterare och en enhetschef.

Vår enhet är en del av en större avdelning på socialförvaltningen där bland annat mottagningsenheten, barnenheten, ungdomsenheten och kommunens öppenvård ingår. Vi har ett nära samarbete med de andra enheterna och vi ser oss som en helhet där vi hjälper varandra för att kunna utföra vårt uppdrag med hög kvalitet. Våra enheter är små för att möjliggöra ett nära ledarskap.

Ditt nya jobb

Vi söker en socialsekreterare för att arbeta som barnsekreterare inom familjehemsvården. Ditt huvudsakliga uppdrag som barnsekreterare är att följa upp insatser, främst gäller det placerade barn och ungdomar i familjehemsvården. I uppdraget är det viktigt att ha ett barnfokus i samarbete med barnen, familjehemmet, biologiska familj och familjehemssekreterarna för att försäkra att barnet får god vård. Du kommer även ha interna och externa samarbetspartners. I ditt arbete kommer du bland annat skriva utredningar, överväganden och följa upp insatser enligt BBIC. Vi som redan jobbar i gruppen erbjuder dig en glad och trevlig arbetsgrupp där vi jobbar nära och stöttar varandra. Vi gillar vårt arbete och trivs med varandra som ett team där alla är viktiga delar av en helhet. 

Det finns också en administrativ enhet som stödjer oss i det dagliga arbetet. Varje månad har vi extern handledning för stöd i vårt komplexa arbete. Vi arbetar sedan ett par år tillbaka enligt Signs of Safety och vi är i en pågående process med att utveckla våra färdigheter i denna metod. Österåkers kommun är med i Yrkesresan och den kommer ge dig återkommande fortbildning inom olika områden som är direkt knutet till ditt arbete inom socialtjänsten. I Österåkers kommun har du även möjlighet till distansarbete upp till två dagar i veckan. Friskvårdstid och friskvårdbidrag finns samt möjlighet att ansöka om semesterväxling.

Din profil

Vi söker dig som har socionomexamen alternativt uppfyller kraven i HSLF-FS 2019:11. Detta då det krävs särskild behörighet för att utföra vissa arbetsuppgifter inom barn- och ungdomsvården. Du har kunskaper kring gällande lagstiftning kopplat till socialtjänstens arbete. B-körkort är ett krav för att kunna utföra arbetsuppgifterna.  

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av myndighetsutövning
• har erfarenhet av familjehemsvård
• har erfarenhet av att dokumentera i Lifecare
• har erfarenhet av arbete med Signs of Safety

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Tillsvidaretjänst

Tillträde

Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

Den 22 december och intervjuer kommer att ske löpande.

Vi har två veckors ansökningstid, så sätt ett datum två veckor från det att annonsen kommer att publiceras.

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 december 2024
  • Ansök senast: 22 december 2024

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


20 december 2024

Socialsekreterare inom vuxen

20 december 2024

20 december 2024

Socialsekreterare till Barn och unga

Socialsekreterare till Barn och unga

19 december 2024