Socialsekreterare/Budget- och skuldrådgivare

Arbetsbeskrivning

EKERÖ KOMMUN är en växande småstad 1 mil från Stockholms innerstad. I en nära framtid, och när ”Förbifart Stockholm” är klar, kommer Ekerö att vara länets mest attraktiva kommun att bo och verka i. Utöver lugnet, naturen och närheten till stadspulsen så erbjuder Ekerö en professionell kommunal organisation med korta beslutsvägar och en stark drivkraft att ”ständigt göra allt lite bättre”. Vill du jobba i småstaden intill storstaden? Ta chansen att bli en del av Ekerös spännande utveckling!

VUXENENHETEN ansvarar för vuxna personer med behov av olika insatser inom myndighetsutövning avseende ekonomiskt bistånd, missbruk och socialpsykiatri. Inom dessa områden ansvarar enheten för förmedlingsmedel, försökslägenheter inom individ- och familjeomsorgen, budget- och skuldrådgivning, våld i nära relationer samt vuxensektionens öppenvård.

Länk till Ekerö kommuns hemsida



Arbetsbeskrivning

Som Socialsekreterare/Budget- och skuldrådgivare arbetar du både med myndighetsutövning inom ramen för ekonomiskt bistånd samt med rådgivning i frågor som rör hushållsbudget och skuldsättning.

Som socialsekreterare handlägger du de ärenden som är beviljade insatsen egna medel (ibland kallat förmedlingsmedel) samt i förekommande fall tillhörande beslut om ekonomiskt bistånd. Detta innebär att besluta om ekonomiskt bistånd samt besluta om och följa upp insatsen egna medel. Du upprättar fullmakter och handlingsplaner, betalar räkningar samt arbetar med förändring så att personen på sikt kan bli självständig. Tillsammans med enhetens mottagare gör du även dödsboutredningar, dödsboanmälningar och förvaltar dödsbon.

Som budget- och skuldrådgivare arbetar du med stöd till personer som önskar hjälp med planering av budget, skuldrådgivning, upprätta avbetalningsplaner samt ekonomiskt förändringsarbete över längre tid. Du är behjälplig med ansökan om skuldsanering, överklagande samt erbjuder stöd under hela skuldsaneringsperioden. Arbetet innebär självständig handläggning av ärenden men du arbetar också förebyggande genom enskild budget- och skuldrådgivning samt i samverkan med andra aktörer både externt och internt och ibland med utåtriktade insatser för olika grupper.

Kvalifikationer

Du är utbildad socionom eller har annan likvärdig beteendevetenskaplig högskoleutbildning.  

Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom området ekonomiskt bistånd samt gärna inom egna medel och dödsboförvaltning. Meriterande är erfarenhet av budget- och skuldrådgivning.

Du har kunskaper om gällande lagstiftning, riktlinjer och handläggningsprocess inom verksamhetsområdet ekonomiskt bistånd. Meriterande är om du även har teoretisk och praktisk kunskap inom området budget- och skuld.

I rollen som både socialsekreterare och budget- och skuldrådgivare möter du personer i en utsatt och ibland krisartad situation. Du behöver därför kunna möta människor i utsatta situationer och motivera och skapa framtidstro samtidigt som du tydligt och pedagogiskt kan förmedla beslut, vad personen kan få för stöd och vad personen ansvarar för själv.

Arbetet kräver att du är självgående och kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetets organisering är under ständig förändring och du förväntas ta initiativ och driva det arbetet framåt bland annat genom att föreslå nya arbetssätt och upprätta rutiner för arbetet. Då du verkar inom flera arbetsområden är det viktigt att du har förmåga att prioritera och inta ett helhetsperspektiv.

 

Tillträde: 2018-08-15

Omfattning: Heltid

Anställningsform: Tillsvidare


Övrigt

Ekerö kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare och en arbetsplats för alla utifrån de behov av kompetens som verksamheten ställer.

Vi erbjuder friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och har rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Ekerö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Ekerö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • enligt ök
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 maj 2018

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024