OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden: IFO och AFE. Till förvaltningen hör även en administrativ stab. Förvaltningen har under flera år arbetat för mindre enheter och ansvarsområden med förutsättningar för ett nära ledarskap.
Vi är även transitkommun och tar emot ensamkommande barn. Nu ser vi en ökande flyktingström med anledning av kriget i Ukraina och för att kunna möta behovet behöver vi bli flera. Vi söker främst personal till barn och unga och till familjehemsenheten.
Till enheten för barn och unga behöver vi mellan 4-6 socialsekreterare. Till familjehemsenheten söker vi 1 familjehemssekreterare. Samtliga tjänster är tidsbegränsade och omfattningen bestäms i samråd.
ARBETSUPPGIFTER
I dina arbetsuppgifter på barn och unga ingår att träffa barn som precis kommit till Sverige som flyktingar från bland annat Ukraina. En del av barnen kommer hit med släktingar men en del kommer ensamma och vårt arbete blir att ta emot dem, göra bedömningar och dokumentera. I arbetet ingår även att ha en tät kontakt med migrationsverket och andra myndigheter.
Arbetsuppgifterna på familjehemsenheten innebär att ha kontakt med våra jour- och familjehem och ge dem stöd i sitt uppdrag. Arbetet innebär att man har tät kontakt med socialsekreterare på barn och unga, nätverk och med anvisningskommun. Arbetet kan innebära ett visst utredningsarbete av nya jour- och familjehem.
KVALIFIKATIONER
För tjänsterna krävs socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och erfarenhet av psykosocialt arbete med barn. Vi ser gärna att du har någon form av vidareutbildning inom relevant område. Du ska vara bekväm i myndighetsrollen, väl förtrogen med rådande lagstiftning och duktig på att formulera dig i skrift. Du har förmåga att skapa goda relationer till klienter och samarbetspartners. Vi förväntar oss att du har god kunskap och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i utsatta livssituationer.
Du är intresserad av målgruppen, högt tempo och du är nyfiken och modig. Du är bra på att organisera ditt arbete och kan arbeta självständigt samtidigt som du inte tvekar att be om hjälp om du behöver det.
Då vi idag inte vet hur vår framtid kommer se ut vill vi att du är öppen för snabba förändringar och omställningar. Har du relevanta språkkunskaper, ukrainska eller ryska, är det förstås ett stort plus.
Körkort är ett krav.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26