Socialsekreterare/handläggare till enheten för ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare/handläggare till enheten för ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans.





Enheten för Ekonomiskt bistånd söker Socialsekreterare/handläggare, ansvarsområden utgörs av utredning och uppföljning av insatser rörande ekonomiskt bistånd.

Vi erbjuder ett spännande och utvecklande arbete i en avdelning som besitter mycket kompetens och engagemang där vi har mycket nytt på gång. Ta chansen att komma och jobba med oss, välkommen in med din ansökan!



Arbetsuppgifter

Som socialsekreterare/handläggare för ekonomiskt bistånd utreder du rätten till ekonomiskt bistånd, ansvarar för fondansökningar, felaktiga utbetalningar, dödsbohandläggning och bistånd i form av bostad.

Vi samverkar med andra enheter inom förvaltningen samt externa myndigheter t ex. arbetsförmedlingen, försäkringskassan samt hälso- och sjukvården. Du kommer att arbeta individuellt och i team med andra socialsekreterare/handläggare med stöd från nära arbetsledning och ärendehandledare.

Du bidrar med stort engagemang i avdelningens verksamhets- och utvecklingsarbete.

 

Kvalifikationer

Vi söker i första hand dig med socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Har du erfarenhet av myndighetsutövning, handläggning och mottagningsarbete inom området ekonomiskt bistånd samt erfarenhet och kunskap av handläggning och dödsboanmälan är det meriterande.

Meriterande är också om du har arbetat i journalsystemet Lifecare, har kunskap och arbetat med MI samt utifrån BBIC eller lösningsfokuserat arbetssätt.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, god samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Tjänsten innefattar resor i tjänsten med bil vid exempelvis hembesök, så körkort är med behörighet B är ett krav.

Innan anställning kan bli aktuellt att visa ett utdrag ur Polisens misstanke- och belastningsregister.

Vi har både en tillsvidaretjänst och ett vikariatet på heltid med start omgående eller enligt överenskommelse.

Vänligen bifoga CV samt ett personligt brev vid din ansökan. Intervjuer sker löpande under sökningstiden så välkommen med din ansökan redan idag!


http://inspiration.ornskoldsvik.se/

Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde.

I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalslussen
0660-88733

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Välfärdsförvaltningen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 april 2024
  • Ansök senast: 13 maj 2024

Besöksadress

Järnvägsgatan 6
None

Postadress

Järnvägsgatan 6
Örnsköldsvik, 89131

Liknande jobb