OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet.
Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök.
Då en medarbetare kommer att börja jobba i annan verksamhet inom IFO i Hallstahammar söker vi nu en utredare till vår barn- och ungdomsgrupp. Det är en engagerad grupp med mycket kompetens och kamratanda. Det finns en nära arbetsledning i form av två teamledare på enheten och en enhetschef.
Hallstahammars kommun har 35- timmarsvecka för handläggare som arbetar med myndighetsutövning kring barn och unga.
ARBETSUPPGIFTER
Som utredande socialsekreterare arbetar du med att utreda barns behov av skydd och stöd samt uppföljning av beviljade insatser enligt SoL och LVU. Vi arbetar aktivt med barnets nätverk, både det privata och professionella.
Arbetet innebär ett aktivt kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut , hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Vi värdesätter barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att barnen ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.
Vi har god samverkan med externa aktörer såsom skola, polis och BUP. Kommunens öppenvård ligger i samma byggnad och vi har ett nära samarbete med familjebehandlarna, som präglas av täta kontakter och korta beslutsvägar.
KVALIFIKATIONER
Du tror på varje individs egna resurser och förmåga att lyckas i livet. Du som söker ska ha:
• Socionomutbildning.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, förmåga att strukturera ditt arbete.
• Meriterande är erfarenhet av handläggning enligt SoL och LVU samt erfarenhet av dokumentationssystemet Life care.
• B-körkort för manuellt växlad bil är ett krav för tjänsten.
• Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringen.
ÖVRIGT
Då Hallstahammars kommun är ett finskt förvaltningsområde ser vi gärna sökanden med kunskaper i finska. Andra språkkunskaper utöver svenska och engelska ses också som positivt.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt.