OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknad, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi kommer att arbeta utifrån nämndens mål och utveckla våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Alla lämpliga insatser kommer att samlas under ett tak, vilket vi tror kommer att gynna medborgarna. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt.
Som medarbetare i Kristinehamns kommun vill vi att ditt medarbetarskap ska kännetecknas av delaktighet, ansvarstagande och kompetens. Du ska ha en förmåga att samarbeta så alla kan bidra med idéer, kunskap och erfarenhet. Du har ett professionellt förhållningssätt och bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö. Du ska även vara delaktig i utvecklingen av såväl din egen som organisationens kompetens.
Vuxengruppens myndighetsutövning tillhör en av våra tre processer och har idag sju handläggare som utreder missbruk- och beroendeproblematik, våld i nära relation samt socialpsykiatri. Fyra av oss jobbar i huvudsak med att utreda missbruks- och beroendeproblematik och tre arbetar med att utreda socialpsykiatrisk problematik. Denna utökning av tjänst kommer organiseras under navigatorcentrum men jobba mot myndighetsprocessen. Navigatorcentrum kommer att jobba brett med arbetssättet ”en väg in” till förvaltningen och ansvara för den första utredning av behov som individen har av vår förvaltning. I navigatorcentrum kommer du att ha en bredd av kompetenser inom olika ansvarsområden till din hjälp.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med människor som har en socialpsykiatrisk och/eller missbruksproblematik. Som socialsekreterare arbetar du med myndighetsutövning och beslutsfattande enligt socialtjänstlagen och LVM. I arbetet ingår det att samverka med andra myndigheter. I arbetets uppgifter ingår även en viss del utredningsarbete inom våld i nära relation. Denna tjänst kommer att vara placerad på vår nya process som vi har valt att kalla Navigatorcenter. Detta innebär att dina främsta arbetsuppgifter kommer att vara i vår mottagning. Du kommer att ha ansvar för den dagliga jouren gällande vuxenfrågorna. Du kommer att göra den första bedömningen i de inkomna ärendena för vidare handläggning och i vissa fall handlägga akuta placeringar inom våld i nära relation och LVM. Tjänsten i navigatorcentrum är nyinrättad och det kommer att finnas utrymme för att forma arbetssätt och samverkan med andra aktörer på ett nytänkande sätt.
Arbetet sker i ett nära samarbete med enskild, närstående, kollegor samt andra samverkanspartners i och utanför förvaltningen. Du kommer att ha ett bra stöd av förste socialsekreterare och närmaste chef i ditt dagliga arbete.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi söker dig som har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialpsykiatri, missbruks- och beroendeproblematik och våld i nära relation. Vi ser gärna att du är stresstålig och har lätt för att fokusera. Du bör tycka om och känna dig trygg med ett omväxlande arbete och ha en god administrativ förmåga. Arbetet kräver även god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt datorvana. Vi ser gärna att du kan arbeta självständigt.
Kunskaper inom IBIC/ASI, audit/dudit samt MI (motiverande intervjuteknik) och psykosocialt behandlingsarbete är meriterande, samt att du har B-körkort.
Vi ser helst att du har erfarenhet av likande utredningsarbete. Men framför allt att du brinner för att utveckla dig och organisationen på ett positivt sätt för dem vi är till för. Engagemang och förmåga till nytänk kommer att vara meriterande så beskriv gärna om/hur du jobbat med tidigare utvecklingsarbete.
ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.