OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen har ansvar för krisberedskap inom hälso- och sjukvård, smittskydd, hälsoskydd och socialtjänst samt deltar i europeiskt och internationellt samarbete på området. De flesta frågorna hanteras av enheten för krisberedskap, men även av smittskyddsenheten.Ett viktigt område är beredskapslagring av läkemedel.Statliga beredskapslager och avtal med läkemedelsindustrin avseende beredskapslagring finns sedan tidigare.Den ständigt föränderliga hotbilden med nya fredstida hot och risker medför att läkemedelsberedskapen kontinuerligt behöver ses över och anpassas, vilket kräver apotekarkompetens.Arbetsuppgifter Apotekarens huvudarbetsuppgift är att ansvara för beredskapslagring av läkemedel.Ansvaret innebär att säkerställa läkemedelsberedskapen för allvarliga händelser, bl.a. kemiska, biologiska och radionukleära händelser, med utgångspunkt från aktuell bedömning av risker, hot och sårbarheter.I arbetet ingår att förvalta befintliga avtal, att upphandla nya avtal och att avsluta avtal för beredskapslagringen av läkemedel.I arbetet ingår även att handlägga ärenden och ansvara för uppdrag främst relaterade till läkemedel inom krisberedskaps- och smittskyddsområdet.Apotekaren är även kontaktperson i farmaceutiska frågor internt inom myndigheten och externt gentemot t.ex.Läkemedelsverket, Apoteket AB, Försvarsmakten och hälso- och sjukvårdens huvudman.Dessutom ingår att medverka i nordiska och europeiska samarbeten i frågor som rör beredskap inom läkemedelsområdet.[ Vi söker dig som: .är legitimerad apotekare .har dokumenterad erfarenhet av utredningsarbete [Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete: .på myndighet eller landsting .inom krisberedskapsområdet Eftersom området är komplext kräver arbetet god förmåga att tillägna sig och tillämpa ny kunskap.Du ska kunna arbeta bra med andra människor, vara självgående, initiativtagande och ha gott omdöme.Som person ser vi gärna att du är flexibel, uthållig och stresstålig.Arbetet kräver också förmåga till helhetssyn och god administrativ förmåga.Du ska ha goda kunskaper i Microsoft Office, särskilt i Word och Excel, samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.Säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen genomförs av Socialstyrelsen före anställningen.Socialstyrelsen eftersträvar en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.Vi erbjuder ett spännande och utvecklande jobb med många trevliga och kunniga medarbetare! Välkommen med din ansökan märkt 'dnr 11-6671/2009' senast den 30 september 2009.Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055