Socialstyrelsen söker statistiker som vill jobba med patientregistret

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra med att ta fram statistik från våra hälsodataregister för att skapa förutsättningar för en god och jämlik vård? I denna roll får du arbeta med statistik och data från Socialstyrelsens patientregister och genom det skapa samhällsnytta. Detta är din chans att arbeta för att Sveriges hälso- och sjukvårdsdata och statistik ska fortsätta vara i världsklass.

Om tjänsten
Patientregistret är en central källa till kunskap om hälsan i Sverige och den svenska sjukvården. När du arbetar med att ansvara för statistik och innehåll i registret befinner du dig mitt i händelsernas centrum och har möjlighet att hjälpa många målgrupper, tex beslutfattare, media och allmänhet. Ditt intresse för statistikproduktion och hälso- och sjukvården och din nyfikenhet att lära dig mer, är nyckeln till din framgång.

Som statistiker arbetar du på en enhet som ansvarar för att förvalta och utveckla register och statistik. På enheten finns utöver Patientregistret (PAR) bl.a. Medicinska födelseregistret (MFR) och Läkemedelsregistret (LMED). Du arbetar tillsammans i ett team med framtagning av statistik och med kvalitets- och utvecklingsarbete av både register och statistik. Vid behov deltar du också i interna och externa projekt inom sakområdet. Teamet har ett tätt samarbete och ett gemensamt ansvar för verksamheten. I arbetet har du flera interna och externa kontakter med exempelvis medicinskt sakkunniga och du vägleder löpande våra statistik- och registeranvändare. Inom ramen för statistikverksamheten sker också internationellt samarbete, främst inom Norden och Europa. Vi som blir dina kollegor eftersträvar att vara en fokuserad, kompetent och driven grupp som alla bidrar till en varm och inbjudande arbetsplats. Vi tycker det är viktigt att dela med oss utav kunskaper, att inkludera varandra och att vara öppna. Genom dialog, tillit och respekt skapar vi goda förutsättningar för personlig utveckling och skapar de förutsättningar som krävs för att vi ska kunna genomföra våra uppdrag.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Som statistiker är du dessutom målmedveten, analytisk och problemlösande. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• akademisk examen inom exempelvis statistik eller folkhälsovetenskap där minst 60 HP statistik ingår
• goda kunskaper i att programmera i statistisk programvara
• god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga på svenska

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av statistikproduktion, företrädesvis på myndighet eller i offentlig sektor,
• erfarenhet av kvalitets- och utvecklingsarbete av register och statistik,
• erfarenhet av att arbeta med register eller stora datamängder, företrädesvis i SAS eller SQL
• erfarenhet av SAS programvara
• kunskap om hälso- och sjukvårdens verksamhet

Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm. Din tjänstetitel blir statistiker och din placering är på avdelningen för register och statistik.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka ett personligt brev.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Maria Asmundsson på maria.asmundsson@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Eva Bennich Rathsman på eva.bennich-rathsman@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 21 september 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2023
  • Ansök senast: 21 september 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024