OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Är du en engagerad och erfaren person med mycket driv som vill jobba strategiskt med att utveckla Östersunds kommuns äldreomsorg och funktionshinderområde? Då är det dig vi söker!
Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Östersunds kommun är stället för dig som vill jobba framåt med hjärtat. För oss är alla medborgare lika viktiga. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare. Varje medarbetares kunskap, engagemang och bemötande är en viktig del av den samlade bilden av kommunen.
Vård- och omsorgsförvaltningen är den största av förvaltningarna i Östersunds kommun och arbetar på uppdrag av Vård- och omsorgsnämnden. Förvaltningen ansvarar för verksamhet inom funktionshinderområdet, socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. De främsta målgrupperna är personer med funktionsvariationer och äldre personer samt deras anhöriga. I dag omfattar vår verksamhet cirka 2 500 medarbetare.
Som SAS tillhör du Uppdragsenheten. Enheten arbetar på uppdrag från nämnden och förvaltningsledningen. Enheten består av 18 medarbetare, Uppdragsstrateger, MAS, MAR, NAD, SAS, Bosamordnare, Utvecklingsledare och Miljösamordnare.
För närvarande är det två SAS men det behöver vara tre. I tjänsten som socialt ansvarig samordnare inom Vård- och omsorgsförvaltningen är du en viktig person mellan politik och utförare.
ARBETSUPPGIFTER
De huvudsakliga ansvarsområdena är bland annat:?I arbetet ingår att skapa styrdokument till verksamheten i form av riktlinjer samt att utreda missförhållanden inom förvaltningen.
- Följa upp hur förvaltningen hanterar värdegrund och social dokumentation
- Utreda och fatta beslut om lex Sarah enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
- Anmälan om allvarliga missförhållanden till IVO- Inspektionen för vård och omsorg
- Granskning och kvalitetssäkring av Vård- och omsorgsnämndens verksamheter
- Avvikelsehantering av SoL och LSS på en övergripande nivå
- Synpunktshanterin
- Följa upp nuvarande riktlinjer och ta fram nya vid behov
- Skapa utbildningsmaterial till verksamheten
- Samarbete och deltagande i olika processer inom förvaltningen
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har akademisk utbildning från högskola/universitet som arbetsgivaren finner lämplig, gärna socionomutbildning
- goda kunskaper om lagstiftningen enligt SoL och LSS
- har erfarenhet av utredningsarbete
- är ansvarsfull och kan arbeta självständigt, men även samverka med interna och externa parter
- har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift
Det är också meriterande om du:
- har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med, uppvisande av detta blir aktuellt vid en eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare.