Socialt ansvarig samordnare

Socialt ansvarig samordnare

Arbetsbeskrivning

Skinnskattebergs kommun är beredd att formulera lockande erbjudanden till våra blivande medarbetare - utöver regelbunden kompetensutveckling och friskvårdsbidrag.

Vi värdesätter alla människors olikheter och allas vår förmåga att göra skillnad i samhället. Medarbetare beskriver oss ofta som en tillåtande organisation, där man får ta stort eget ansvar, utveckla och utvecklas samt arbeta lösningsfokuserat. Vi är en fullstor verksamhet i ett litet format som är beroende av medarbetarnas förmåga och drivkraft att agera med ett brett perspektiv på hela det kommunala uppdraget. Vi strävar därför alltid efter att ge god service och skapa professionella relationer både externt och internt.

Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, varför kunskaper i det finska språket är meriterande.

Välkommen med din ansökan till Sveriges viktigaste jobb i Skinnskattebergs kommun!Verksamheten
Socialt ansvarig samordnare, SAS, är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion i kommunen med nära samarbete med vård och omsorgsförvaltningens chefer, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och sektorsadministratör med systemansvar.

Arbetsuppgifter
* Granska att brukare/klienter får insatser av god kvalitet.
* Granska och utveckla processen för bedömning, beslut, verkställighet och uppföljning.
* Fortsätta införandet av det digitala kvalitetsledningssystemet tillsammans med MAS, sektorsadministratör samt respektive enhet.
* Delta i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer och rutiner.
* Säkra att dokumentation genomförs i den omfattning som föreskrivs i lag och föreskrift.
* Ta emot och utreda anmälningar enligt Lex Sarah.
* Ta emot och utreda klagomål och synpunkter som inkommer från tillsynsmyndighet alternativt direkt till förvaltningen/kommunen.
* Omvärldsbevaka rättsläget och kvalitetsarbetet inom området.
* Arbeta rådgivande och stödjande till chefer.
* Bereda vissa nämndärenden och besvara remisser, motioner samt medborgarförslag.
* Ansvara för olika utredningsuppdrag och delta i arbetet med framtagande av olika dokument.

Kvalifikationer
För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst, myndighetsutövning och utredningsarbete samt vana av implementeringsarbete.
Du ska även ha god kunskap och erfarenhet av gällande föreskrifter och den lagstiftning som styr våra verksamheter såsom SoL, LSS, LVU/LVM samt övergripande kommunallagstiftning. Du har relevant utbildning med socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Personliga egenskaper
Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för det som verksamheterna är till för och du arbetar systematiskt, självständigt och proaktivt. Vidare behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift för att på ett pedagogiskt sätt kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningen i komplexa ärenden. Du behöver också ha en mycket god förmåga att samarbeta och samverka, skapa fungerande nätverk och bibehålla och utveckla goda relationer.

Arbetstid/Varaktighet
Tjänsten är på heltid och tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde efter överenskommelse.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut tas.

Välkommen med din ansökan!


Övrigt

Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0222- 51 55 00.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

sektorschef Arne Hjorth
0222-451 23
VISION Raili Gustavsson
0222-45135
Personalchef Linda Ahlsén
0222-45189
Miljöinspektör Anna Jansson
0222-451 05
Miljöinspektör Mikael Eriksson
0222-451 09
Miljöinspektör Siv Björkbacka
0222-451 28
rektor Ylva Åkerberg
0222-451 26
Lärarförbundet Marianne Georgsson
0222-45199
sektorschef Per Österberg
0222-451 16
enhetschef Bodil Frölich
0222-45115

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skinnskattebergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Besöksadress

Kyrkvägen 7
None

Postadress

Kyrkvägen 7
Skinnskatteberg, 73922

Liknande jobb


20 december 2024

Socialsekreterare inom vuxen

20 december 2024

20 december 2024

Socialsekreterare till Barn och unga

Socialsekreterare till Barn och unga

19 december 2024