OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med att utveckla och kvalitetssäkra Socialförvaltningen för våra medborgare? Nu söker vi dig som vill ta dig an den nya viktiga rollen som Socialt ansvarig samordnare i Mariestads kommun!
Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.
Socialförvaltningen och Äldre- & omsorgsförvaltningen är en ny organisation för IFO och äldreomsorg som kommer att träda i kraft i september 2022. Som Socialt ansvarig samordnare (SAS) är du en del av staben till Socialförvaltningen och verkar främst därinom men du kommer även att hjälpa Äldre- & omsorgsförvaltningen efter behov.
Ditt kontor kommer att vara på Stadshuset i Mariestad där även majoriteten av din sju kollegor från staben sitter. I ditt arbete kommer du att arbeta tätt med bland annat: Kvalificerad utredare, MAS och socialchef. Du kommer även att ingå i ledningsgruppen för Socialförvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialt ansvarig samordnare kommer du att arbeta med övergripande och strategiskt ledningsarbete och kvalitetsstyrning inom socialtjänstens verksamhetsområden. Det innebär du i rollen som SAS ansvarar för:
• Tillsyn av förvaltningen enligt gällande lagar och föreskrifter
• Utredning och missförhållanden enligt Lex Sarah
• Anmälan till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO)
• Systematisk uppföljning av synpunkter och klagomål
• Information och utbildningar inom ditt område inom förvaltningen
Du kommer även säkerställa att:
• Processen för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenligt och välfungerande
• Den enskilde får sina behov prövade i en rättssäker process
• Den enskilde får insatser av god kvalitet som är individuellt utformade och utgår från delaktighet och inflytande
Som SAS är du sakkunnig inom ditt ansvarsområde både internt och externt. Du kommer att samarbeta med andra myndigheter, aktörer samt rapportera och redovisa till nämnd avseende ditt ansvarsområde.
Utöver detta kommer du aktivt delta i verksamhetsutveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen
• Erfarenhet av socialt arbete inom en politiskt styrd organisation
• Erfarenhet av att skriva utredningar
• Kunskap om relevant lagstiftning
Det är meriterande om du har chefserfarenhet.
Du som söker har en stor integritet och vågar utmana invanda arbetssätt på ett innovativt vis. Du har ett gott självledarskap, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas.
Vad kan vi erbjuda?
Du kommer till en arbetsplats som gör ett omtag och satsning för att kvalitetshöja verksamheten. I denna nya organisation får du en betydande funktion där du har möjlighet att vara med att utforma innehållet. Du kommer till en förvaltning som har gott om resurser, högt engagemang i ledningsgruppen och en nischad egen IFO-organisation.
Intervjuer planeras ske under v. 26.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Den som söker tjänst inom sektor Stöd och Omsorg ska före erbjudande om arbete lämna utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Kravet på registerkontroll gäller för samtliga, oavsett vilken tjänst inom sektorn som avses, anställningens tjänstgöringsgrad eller period. Den som endast sökt men inte erbjudits tjänsten behöver alltså inte lämna något utdrag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670