Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Arbetsbeskrivning

Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som behöver vård, omsorg och service, hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av drygt 2 500 medarbetare, varav ca 90 chefer.

Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på dem vi är till för. Genom gott samarbete med ständiga förbättringar främjar vi en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.

Vill du vara med och säkerställa samt öka kvalitén för dem vi är till för? Nu har du möjlighet att söka tjänst som socialt ansvarig samordnare hos oss!


Du ingår i ett professionellt och erfaret team tillsammans med kollegor bestående av ytterligare socialt ansvarig samordnare (SAS), medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig rehabilitering (MAR). Ni tillhör förvaltningens kvalitets- och utvecklingsfunktion.

Placeringen är i Vård- och äldreförvaltningens lokaler på Ramnåsgatan i Borås. Där du har närhet till både resecentrum samt det vackra parkområdet vid Ramnasjön.


Som socialt ansvarig samordnare utgör du en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning inom socialtjänstens verksamhetsområde utifrån gällande lagar och föreskrifter.

I rollen deltar du i utveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer och framtagande av rutiner. Du utreder rapporter om missförhållanden enligt Lex Sarah och utför verksamhetsgranskningar i samverkan med MAS och MAR. I arbetsuppgifterna ingår också att delta i övergripande analys av avvikelser och synpunkter samt att utveckla avvikelsehanteringen.

Du stödjer verksamheten i planering av egenkontroll samt tar fram riktlinjer för dokumentation och uppföljning. Som sakkunnig inom socialrätten ansvarar du för delar av förvaltningens lagkravsbevakning. Förutom MAS och MAR samarbetar du även med förvaltningens chefer, verksamhetsutvecklare och förvaltningscontroller.


Du har kandidatexamen så som socionom eller inom social omsorg. För tjänsten krävs minst 5 års erfarenhet av kvalificerat arbete inom socialtjänstens område. Erfarenhet från ett uppdrag som SAS är meriterande, liksom erfarenhet från äldreomsorg och processarbete.

Du har en mycket god förståelse för vad som bidrar till kvalitet för dem vi är till för. Du har förutsättningar att arbeta systematiskt och proaktivt med en gedigen kunskap och erfarenhet av den lagstiftning och övrig författningsreglering som styr, främst Socialtjänstlagen. Du har en lång och djupgående vana av utredningsarbete.

För att lyckas i rollen och kunna stödja, informera och utbilda medarbetare samt chefer krävs god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder:
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella kollegor erbjuder vi en rad olika personalförmåner. Det finns bland annat möjlighet till semesterväxling, friskvårdsbidrag, förmånscykel, gratis inträde till våra kommunala badhus samt olika aktiviteter som vår personalförening MerKraft anordnar.

För ytterligare upplysningar är du välkommen att kontakta:
Maria Rangefil, chef för kvalitets- och utvecklingsfunktionen, tel. 033-35 70 15
Viliana Markova, SAS, 033-35 53 84
Fackliga företrädare når du via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2022
  • Ansök senast: 11 november 2022

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024