Socialt ansvarig samordnare, SAS

Socialt ansvarig samordnare, SAS

Arbetsbeskrivning

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Utvecklingsenheten är en strategisk stödenhet under avdelning Kvalitet och Utveckling. Utvecklingsenheten arbetar till största delen med förvaltningsövergripande strategiska uppdrag och är en drivkraft i förvaltningens utvecklingsarbete.
Enheten består av sakkunniga medarbetare inom olika områden såsom stadsutveckling, miljö, kvalitetsledning, brukarrevision, stöd till civilsamhällets organisationer samt socialt ansvarig samordnare, SAS. Enhetens medarbetare arbetar självständigt och i team inom enheten, inom förvaltningen eller med andra aktörer samt ingår i olika nätverk. Uppdragen kan variera mellan att leda, driva, samordna eller delta.

En uppskattad medarbetare och kollega väljer nu att gå vidare till annat uppdrag och vi söker nu hennes ersättare. Vi har i höst haft möjligheten att utöka SAS-teamet och du kommer att arbeta tillsammans med fyra kompetenta och erfarna kollegor. Utökningen är genomförd med målsättningen att möjliggöra en större medverkan i förvaltningens strategiska arbete med kvalitets- och förbättringsarbete.

Arbetet utifrån lex Sarah är en stor del av ditt arbete. I ditt uppdrag ingår att arbeta med granskning av förvaltningens olika verksamheter och ta fram förslag till förbättringsåtgärder. Du utreder hur verksamheterna lever upp till lagar, föreskrifter, beslut och följsamhet till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet. I uppdraget som SAS har du delegation och ansvarar för utredning, bedömning och beslut av lex Sarah-rapporter inklusive att göra anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) när det är aktuellt.

Som SAS är du efterfrågad som sakkunnig i olika sammanhang. Du kommer att ingå i arbetsgrupper och referensgrupper för att ge stöd och vägledning i frågor som påverkar socialtjänstens arbete på strategisk nivå.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som uppfyller någon av dessa två kriterier:
- Socionomexamen med flera års erfarenhet från en eller flera av socialtjänstens olika ansvarsområden och verksamheter enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
- Annan relevant högskoleexamen såsom socialt arbete eller beteendevetenskap i kombination med gedigen erfarenhet från funktionshinderområdet samt en god kännedom om relevant systematiskt förbättringsarbete?

Vidare behöver du vara väl insatt i den lagstiftning som styr verksamheten samt att du bör vara bekant med de olika tvångslagstiftningarna.

Du har erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och kan uttrycka dig mycket väl på svenska, i tal och skrift.

Om du har erfarenhet som SAS eller arbete med tillsyn och granskning, företrädesvis utredningar enligt lex Sarah ser vi det som meriterande. Även erfarenhet som chef eller annan ledande befattning ser vi som meriterande.

För att passa för uppdraget kan du på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga åtgärder. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens och brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Utifrån vad situationen kräver har du förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:

- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Finansiell utredare

Finansiell utredare

19 september 2024

Utredare

Utredare

22 juli 2024