Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla framtidens vård och omsorg? Här får du möjlighet att vara en del i ett tvärprofessionellt team som arbetar med kvalitetsfrågor för hela förvaltningen. Kom och bli vår nya socialt ansvariga samordnare (SAS).

Enheten stöd och utveckling har ett brett kvalitetsansvar och här ingår både proaktivt kvalitetsarbete och reaktiva kvalitetsuppföljningar kopplat till Hälso- och sjukvårdslagen (HSL), Socialtjänstlagen (SOL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Vårt team består av en socialt ansvarig samordnare (SAS), en medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) samt två medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS). Tillsammans arbetar vi för att stödja och kvalitetssäkra förvaltningens uppdrag utifrån gällande lagstiftning. Enheten präglas av ett ledarskap som är öppet, tillåtande, prestigelöst och drivande där du arbetar i en roll med frihet under ansvar.

Läs gärna mer på
www.vasteras.se/vårdochomsorgsförvaltningen

ARBETSUPPGIFTER
Som socialt ansvarig samordnare (SAS) kommer du att ha ett spännande och varierande uppdrag där du bland annat kommer att arbeta med kvalitetsuppföljning och utvecklig främst utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd till vissa funktionshindrade (LSS) men även utifrån andra gällande lagar och föreskrifter kopplat till verksamheten.

Du kommer arbeta med de krav och mål som verksamheten omfattas av, utveckla processer och rutiner och verka förebyggande med att säkerställa vissa styrande dokument samt ha ett övergripande ansvar för egenkontroller och analyser. I tjänsten ingår även en rådgivande, stödjande och vid behov utbildande funktion. Du arbetar också med att följa upp avvikelser enligt lex Sarah i nära samverkan med övriga professioner i ditt team. Allvarliga händelser utreds och anmäls vid behov till inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Du blir även nyckelpersonen för införandet av den nya socialtjänstlagen.

Vi tror på tillit och frihet under ansvar. Det innebär att du själv planerar din arbetsdag, har flextid och möjligheten att viss del av tiden arbeta på distans.

KVALIFIKATIONER
Vi söker vi dig som kan engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsarbetet. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor utifrån ett helhetsperspektiv.

För den här tjänsten söker vi dig som är socionom, beteendevetare eller har en annan relevant utbildning. Sedan tidigare har du erfarenhet av socialt arbete och en politisk styrd verksamhet. Du är väl införstådd med lagstiftningen på området, exempelvis SoL och LSS och har goda kunskaper i social dokumentation. Du är lyhörd för verksamheternas behov och har en förmåga att se lösningar.

I rollen ingår även utredningsarbete vilket vi gärna ser att du har erfarenhet av. Har du arbetat med att förbereda ärenden för politiska beslut är det en fördel. Du har en god administrativ förmåga, behärskar svenska väl i tal och skift och anpassar din kommunikation utifrån dem du möter.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 oktober 2024
  • Ansök senast: 30 oktober 2024

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Teamledare till familj- och vuxenenheten i Kungsör

16 oktober 2024