Socialt ansvarig samordnare (SAS), Stöd och omsorg

Socialt ansvarig samordnare (SAS), Stöd och omsorg

Arbetsbeskrivning

Stöd och omsorg ansvarar för socialtjänsten i Umeå kommun.

Området är indelat i tre större verksamhetsområden; myndighetsutövning, funktionshinderomsorg samt individ-och familjeomsorgen. För att ge stöd till och skapa förutsättningar för våra verksamheter att bedriva en god socialtjänst har vi tre perspektivområden; kvalitet, HR och ekonomi. 

Inom ramen för kvalitetsperspektivet finns en enhet för systematiskt kvalitetsarbete. Enhetens uppdrag är att medverka i och skapa förutsättningar för ett systematiskt kvalitetsarbete, i enlighet med nämndens ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.  I detta ingår till exempel arbete med de krav och mål som verksamheten omfattas av, att identifiera och utveckla processer och rutiner, arbete med avvikelser, verksamhetsuppföljningar och statistik, analys av kvalitet samt ständiga förbättringar. Enheten kan också ha samordningsansvar vid revisioner, tillsyner och kvalitativa mätningar.

Enheten består av medarbetare med olika uppdrag inom det systematiska kvalitetsarbetet. Förutom socialt ansvarig samordnare (SAS) finns även medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), processledare, barnrättsstrateg och koordinatorer i enheten.

Då nuvarande SAS går i pension söker vi nu en efterträdare. Är kvalitetsfrågor inom socialtjänsten något som intresserar och driver dig – sök!

Dina arbetsuppgifter

Ditt uppdrag handlar primärt om att säkerställa god kvalitet inom det sociala området inom nämndens område. Du jobbar tätt ihop med olika roller inom de tre verksamhetsområdena samt med kollegor i kvalitetsperspektivet.  

Du ger råd, information och utbildning inom socialtjänstlagstiftningens område och håller dig därför uppdaterad och insatt. Du stöttar och vägleder verksamhet i förändrings- och förbättringsarbeten för att säkerställa god kvalitet. Omställning utifrån den nya socialtjänstlagen kommer under kommande år att vara ett stort fokus för verksamheten, och där kommer du att ha en viktig funktion.

De Lex Sarah-rapporter som görs i verksamheten ansvarar du för att utreda, bedöma och eventuellt anmäla till Inspektionen för vård och omsorg. Du ansvarar också för att årligen sammanställa verksamhetens arbete med kvalitet i en Kvalitetsberättelse. Ibland kan du samordna eller vara behjälplig i revisioner eller tillsyner från tillsynsmyndigheter, svara på remisser samt vid uppkomna behov göra olika kvalitetsgranskningar och utredningar. Du ansvarar för en del övergripande rutiner och stöttar vid behov i framtagande av mer verksamhetsnära rutiner.

Du kommer att leverera underlag och föredra ärenden till ledning och i förekommande fall till den politiska ledningen. Även andra uppdrag och arbetsuppgifter i syfte att säkerställa god kvalitet kan förekomma.

Om dig

Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har flerårig erfarenhet av socialt arbete i en politiskt styrd organisation, gärna inom individ- och familjeomsorg eller funktionshinderomsorg inkl myndighetsutövning.  Du måste också ha god kunskap om och vara väl insatt i lagstiftningen som förvaltningens verksamheter omfattas av, samt ha goda kunskaper om social dokumentation. Vi vill att du har erfarenhet av kvalificerat arbete med kvalitetsfrågor inom socialtjänsten, gärna i form av kvalitetsgranskningar/-utredningar eller tillsyn.

Du är analytisk och har god förmåga att se samband och dra logiska slutsatser utifrån den information du har. Vidare är du lyhörd för de olika behov som finns i verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Uppdraget kräver god förmåga att uttrycka sig såväl muntligt som skriftligt, och att du anpassar din kommunikation efter mottagare och situation.  Du ser samverkan och samarbete som en naturlig del i arbetet. Vi vill också att du har god förmåga att planera ditt arbete och att arbeta systematiskt och strukturerat.

Det är meriterande om du har erfarenhet från ledarskap.

Vi vill att du i din ansökan särskilt beskriver din erfarenhet av arbete med kvalitet inom socialtjänsten samt erfarenhet av arbete där du använt dina kunskaper gällande socialtjänstlagstiftningen. Har du annan kompetens och erfarenhet som du bedömer meriterande beskriver du även det.

Följ Umeå kommun på Linkedin!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stöd och omsorg
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 september 2024
  • Ansök senast: 26 september 2024

Liknande jobb


Senior Projektledare till Saab

Senior Projektledare till Saab

21 november 2024

Nu söker vi en vikarierande utredare!

21 november 2024

Strateg välkomnas till Ekonomiavdelningen!

Strateg välkomnas till Ekonomiavdelningen!

19 november 2024

Brottsförebyggande samordnare

Brottsförebyggande samordnare

19 november 2024