OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad!
Socialförvaltningen arbetar för att alla medborgare, vid behov ska kunna få det stöd som de i olika situationer kan behöva. Detta görs inom ramen för socialtjänstens uppdrag och olika lagstiftningar samt utifrån socialförvaltningens värdegrund. Det kan gälla hemvård, särskilt boende, råd och stöd till personer med funktionsnedsättning, försörjningsstöd, eller hjälp vid missbruksproblem. Inom förvaltningen finns också kommunens kompetensförsörjningsenhet.
Socialförvaltningen är uppdelad i fem verksamhetsområden: Hemvård, Vård- och omsorgsboende, Individ- och familjeomsorg, Funktionsstöd samt hälso- och sjukvård. Som socialt ansvarig samordnare tillhör du socialförvaltningens stab, där förvaltningens centrala resurser finns samlade. Din närmaste chef är förvaltningens stabschef.
Vill du bidra till att göra socialtjänsten bättre? Hos oss får du arbeta med ett utvecklingsinriktat gäng och med stimulerande, utmanande och utvecklande arbetsuppgifter, välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialt ansvarig samordnare (SAS) på socialförvaltningen arbetar du med alla förvaltningens verksamhetsområden samt övergripande ledning och styrning. Inom socialförvaltningen pågår ständigt olika utvecklingsarbeten. Nuvarande utvecklingsarbeten är exempelvis införandet av ett mer tillitsbaserat arbetssätt inom hela förvaltningen, att tydliggöra roller och ansvar samt arbete för en god-, nära- och mer personcentrerad vård.
Som SAS förväntas du vara delaktig i att driva verksamhetsutvecklingen framåt.
Under hösten 2024 har det förberedande arbetet med omställning till ny socialtjänstlag påbörjats. Med en ny socialtjänstlag ska socialtjänsten bli mer förebyggande, tillgänglig, jämställd, jämlik och kunskapsbaserad. Arbetet övergår under 2025 till en införandefas där du som SAS kommer ha en tydlig samordnande roll.
Rollen som socialt ansvarig samordnare på socialförvaltningen innebär bland annat att:
• vara sakkunnig i frågor kring socialtjänstlagen
• i samarbete med kärnverksamheten ta fram- och följa upp riktlinjer och rutiner för socialtjänsten
• ansvara för delar av förvaltningens kvalitetsledningssystem
• arbeta med kunskaps- och kompetensutveckling
• ansvara för avvikelsehantering
• utreda rapporter om missförhållanden samt ta fram åtgärdsförslag tillsammans med kärnverksamheten (Lex Sarah)
• arbeta med kvalitetsuppföljningar tillsammans med medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR)
• vara ett stöd till förvaltningens chefer i kvalitetsarbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan utbildning på universitetsnivå som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska också ha flera års arbetslivserfarenhet inom socialtjänstens verksamhetsområden. Du ska också ha erfarenhet av projektledning och verksamhetsutveckling.
För att lyckas i rollen är du driven, målfokuserad, ansvarstagande och levererar arbete av hög kvalité med fokus på både helhet och detaljer. Du har ett konsultativt förhållningssätt, är lyhörd och tycker om att vara ett stöd för kärnverksamheten.
Du behöver också ha en god pedagogisk förmåga och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Registerkontroll
För att få arbeta brukar- och patientnära ska du lämna registerutdrag från polisens belastningsregister. Du ska själv begära utdrag hos Rikspolisstyrelsen med blanketten "Utdrag ur belastningsregistret" i blankettarkivet från polisens webbplats.
Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska.