Socialt ansvarig samordnare (SAS) till Tibro kommun

Socialt ansvarig samordnare (SAS) till Tibro kommun

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en viktig aktör i en tillitsstyrd och medarbetardriven organisation med ansvarskultur? Vill du vara med och forma framtida socialt arbete i Tibro kommun? Vill du arbeta i en kommun som är välkomnande, med ett tydligt fokus på kvalité och utveckling? Känner du att det är du? Varmt välkommen med din ansökan!

Socialförvaltningen i Tibro kommun består av ca 400 medarbetare inom funktionsnedsättning, individ-och familjeomsorg samt vård-och omsorg. Förvaltningen leds av socialchef, samt två verksamhetschefer. Förvaltningsledningen arbetar tillsammans med staben för att på bästa sätt leda och stötta enheterna inom förvaltningen. Rollen som socialt ansvarig samordnare (SAS) ingår i staben för socialförvaltningen i Tibro tillsammans med medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), förvaltningssekreterare, IT-strateg och utredningssekreterare.

Tibro är en västsvensk kommun med drygt 11 000 invånare som präglas av engagemang och samverkan. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Här finns en medskapandekultur och en samarbetsanda som sticker ut.

Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar och skapar mervärden tillsammans!

Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På www.livetiskaraborg.se kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialt ansvarig samordnare arbetar du med kvalitetsutveckling inom socialtjänstens område, främst kopplat mot SoL och LSS. Du utreder självständigt rapporter om missförhållanden enligt Lex Sarah och på delegation från nämnden bedömer och fattar beslut om missförhållanden. Tillsammans med kärnverksamheten skapar du åtgärdsplaner och följer upp dess innehåll. Allvarliga missförhållanden anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Du deltar i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer, framtagande av rutiner och den årliga patientsäkerhets- och kvalitetsberättelsen. Du är rådgivande och stödjande till chefer i verksamheten, bistår i arbetsgrupper och introduktion. Vidare är du delaktig i planering av egenkontroll samt tar fram riktlinjer för och följer upp social dokumentation.

Du är sakkunnig inom socialrätten och ansvarar för delar av förvaltningens lagkravsbevakning. I uppdraget som SAS ingår arbetet med att utreda och följa upp förbättringsområden inom förvaltningen. I rollen ingår också verksamhetsutveckling inom individ-och familjeomsorg, samt funktionsnedsättning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en varm och trygg person, har god blick för verksamheten med förmåga att åstadkomma konkreta resultat, följa upp och utvärdera, samt se nästa steg i processen. Det är meriterande om du har erfarenhet av främst arbete inom individ-och familjeomsorg, samt funktionsnedsättning, då verksamhetsutveckling inom området ingår i tjänsten.

Dina dokumenterade formella kvalifikationer är motsvarande:
• Vi söker dig som har kandidatexamen som socionom eller inom social omsorg, eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren anser likvärdig.
• För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst, samt vana av implementeringsarbete. Du har gedigen kunskap om socialtjänstlagen och annan författningsreglering inom området.
• Du är strukturerad i ditt arbete och kommunicerar på ett tydligt sätt.
• Du skapar engagemang och delaktighet samt planerar, organiserar, prioriterar och följer upp arbetet på ett effektivt sätt.

I vår bedömning lägger vi stor vikt vid de personliga egenskaperna och vill att du är en person som är öppen, utåtriktad, kreativ, lyhörd, lösningsinriktad samt har en god samarbetsförmåga. Vi vill vara den bästa arbetsplatsen.

ÖVRIGT
Observera att urval och intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden.

Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligt men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner på detta företaget

1:e socialsekreterare Ulrika Bood
0504-186 39
SSR Hanna Nellvén
0504-182 89
Vision Marie Fast Pettersson
0504-184 05
Enhetschef, Äldrecentrum/social dagverksamhet Sandra Eggen
0504-184 65
Kommunal exp
0504 - 183 96
Kommunal exp
0504-183 96
Verksamhetsresurs Inga-Lill Andersson
0504-182 86
Kommunals exp.
0504 - 183 96
Enhetschef, Fredsgatan Lena Johansson
0504-183 04
Enhetschef, Brittgården Marie Fast Pettersson
0504-184 05

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialtjänsten, Tibro kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 oktober 2023
  • Ansök senast: 15 november 2023

Besöksadress

54380 Tibro
None

Postadress

Centrumgatan
Tibro, 54380

Liknande jobb


2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

Verksamhetsutvecklare med inriktning IT och digitalisering

20 december 2024