OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. I Ulricehamns kommun gör vi skillnad i människors vardag varje dag, året runt.
Ulricehamns kommun arbetar målinriktat genom Vision 2040 tillsammans mot framtiden.
- Var med och skapa den med oss!
Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden.
Sektor välfärd är inne i en spännande fas där lagstiftning och förutsättningar förändras och utvecklas. Vi behöver därför förstärka sektorn med ytterligare en SAS, socialt ansvarig samordnare. Tjänsten är placerad inom sektorstaben och vi håller till i ljusa, fina lokaler i centrala Ulricehamn.
Varmt välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Socialt ansvarig samordnare är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion i kommunen med nära samarbete med sektor välfärds chefer, utvecklingsledare, MAS och MAR.
Som SAS ska du i ditt arbete följa upp och utveckla kvalitén i sektorns verksamheter utifrån de förskrifter som reglerar området. Det innebär bland annat:
• att granska och utveckla processen för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan så att den är ändamålsenlig och välfungerande
• säkerställa att den enskilde får sina behov prövade i en rättssäker myndighetsutövning
• att säkerställa att enskilde får insatser av god kvalitet
• säkra att dokumentationen förs i den omfattning som föreskrivs i lag och föreskrift
• ta emot och utreda rapporter enligt Lex Sarah
• omvärldsbevaka rättsläget och kvalitetsarbetet inom området
• arbeta rådgivande och stödjande till chefer
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst, myndighetsutövning och utredningsarbete samt vana av implementeringsarbete. Du ska även ha god kunskap och erfarenhet av gällande föreskrifter och den lagstiftning som styr våra verksamheter såsom SoL, LSS, LVU/LVM samt övergripande kommunallagstiftning. Du har relevant utbildning med socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för det verksamheterna är till för och du arbetar systematiskt, självständigt och proaktivt. Vidare behöver du vara en duktig kommunikatör som besitter en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift för att på ett pedagogiskt sätt kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningen i komplexa ärenden. Du behöver också ha en mycket god förmåga att samarbeta och samverka, skapa fungerande nätverk och bibehålla och utveckla goda relationer.
Körkort är ett krav för tjänsten.
ÖVRIGT
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.