OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vågar du tänka nytt? Vill du vara med och möta framtidens socialtjänst tillsammans med oss? På Socialförvaltningen i Kumla är vi inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus i syfte att förbättra kvaliteten och möta upp dem vi finns till för. Hos oss får du möjlighet att vara med och påverka och utveckla framtidens välfärd! Tycker du att det låter spännande och intressant? Kom och bli vår nya socialt ansvariga socionom!
Tjänsten är organisatoriskt placerad under IFO men innebär arbete inom hela Socialförvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialt ansvarig socionom (SAS) kommer du ha en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialförvaltningens samtliga verksamhetsområden. Du kommer delta i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer, framtagande av rutiner och den årliga patientsäkerhets- och kvalitetsberättelsen.
Du kommer att vara en viktig del i införandet av vårt nya ledningssystem och arbeta med att säkerställa att processerna för bedömning, beslut och verkställighet är välfungerande och effektiva.
I uppdraget ingår även att utreda rapporter om missförhållanden samt att utföra verksamhetstillsyn på uppdrag av verksamhetschef/förvaltningschef. Tillsammans med kärnverksamheten skapar du åtgärdsplaner och följer upp dess innehåll. Allvarliga missförhållanden anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
I arbetsuppgifterna ingår också att planera egenkontroll, delta i analys av avvikelser samt uppföljning av social dokumentation. Du ska vara ett stöd till våra chefer i kvalitetsarbetet och det kan också bli aktuellt att driva eller delta i enskilda projekt inom förvaltningen. I uppdraget samarbetar du med MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska), MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering) samt med förvaltningens verksamhetsutvecklare och projektledare.
Du förväntas att bidra med din kompetens i de förändringsarbeten som pågår inom förvaltningen. Vårt stora fokus här och nu är förändringsresan mot en mer Nära vård där det rehabiliterande förhållningssättet är en viktig hörnsten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För tjänsten behöver du ha flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst, samt vana av implementeringsarbete. Du har gedigen kunskap om socialtjänstlagen och annan författningsreglering inom området.
Då arbetet innebär mycket samverkan internt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. Vi tror att du är en person som, genom din erfarenhet, är trygg i dig själv och din förmåga. Du har lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. Som SAS behöver du ofta leda genom andra vilket kräver en god pedagogisk förmåga och att du har lätt för att skapa förtroende och samverka med andra.
För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen behöver du ha en god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem verksamheten är till för. Du arbetar proaktivt, systematiskt, lyfter blicken och ser frågor hur ett helhetsperspektiv. Vidare ser du, genom din analytiska förmåga och ditt kvalitetsmedvetna sätt, förbättringsbehov i verksamheten. Du har en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2023 klicka här:
https://youtu.be/xaWHncAO8jg?si=eM60O_6E8d9pAk4E
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367