OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Rålambshovsskolan är en åk 7-9 skola med ca 540 elever.
Skolan är strategiskt placerad nära kommunikationer och har ett centralt läge på Kungsholmen. Skolan kännetecknas av goda elevresultat och gott systematiskt kvalitetsarbete. Rålambshovsskolan är en EU-ambassadörsskola och har många internationella projekt igång. Skolan har ett prisat elevhälsoarbete och kommer under året att fortsätta utveckla arbetet med UDL (Universal Design for Learning) för att på ett bra sätt kunna möta de olikheter som finns i elevgrupperna. Skolan är också inne i en digitaliseringsfas och har under året blivit en 1-1 skola där varje elev har sin egen digitala enhet.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är ny på skolan och inrättas för att tillsammans med övrig personal på skolan arbeta för att minska problematisk skolfrånvaro. Du är operativ i rollen och arbetar nära elever och vårdnadshavare för att öka närvaron för vissa elever. Tillsammans med skolans Elevhälsoteam kartläggs vilka elever som behöver insatsen och en plan upprättas. Funktionen kan bli att kartlägga, arbeta metodiskt för att öka elevens närvaro och stötta vårdnadshavare i deras agerande i kontakt med exempelvis BUP, socialtjänst och habilitering. Kunskap om ungdomar med NPF är viktigt och erfarenhet av hur myndigheter fungerar är centralt för att bli framgångsrik i arbetet. Du ingår i skolans Elevhälsoteam där specialpedagoger, kurator, skolsköterska, SYV och skolpsykolog ingår tillsammans med rektor.
Kvalifikationer
God relationsbyggare som självständigt kan planera, genomföra och följa upp sitt arbete. Du är kreativ och öppen för att pröva nya sätt för att lyckas i ditt arbete. Du samarbetar väl och har förmågan att få med dig andra i arbetet med olika lösningar.
Övrigt
Tjänsten inrättas till att börja med under ett år med möjlighet till förlängning. Då tjänsten är ny och målsättningen tydlig, behöver vi se ett begynnande resultat av rollen. Flexibilitet i arbetstiden är viktig då viss kontakt med elever kan behöva påbörjas redan innan skoldagens början. Samtidigt som arbetet är operativt ingår också en del där uppföljning av insatser sker för att kunna forma själva rollen framgent och att arbetet sker utifrån kunskap om aktuell forskning på området.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression