OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för säkerhetsplanering
Är du socionom med erfarenhet inom familjebehandling? Vill du få möjlighet att fördjupa dig inom säkerhetsplanering enligt Signs of safety?
På socialförvaltningen finns myndighetsutövning och insatser under samma tak och vi är en av Sveriges största socialtjänster. Vi har en stor bredd av verksamheter i egen regi, till exempel HVB, familjeenheter, öppenvård och en mängd behandlingsinriktningar. En av våra satsningar på kvalitetsarbete är den nya enheten för säkerhetsplanering enligt Signs of safety som startade i april 2020. Syftet med den nya enheten är att skapa tiden och utrymmet för att kunna göra säkerhetsplaneringar i högriskärenden utifrån familjernas egna förutsättningar och stärka nätverksarbetet kring barnet.
Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta med nätverksinventeringar, säkerhetsplaneringar och långa uppföljningar utifrån förhållningssättet Signs of safety. Du kommer att handlägga svårare ärenden gällande barn 0-12 år där det finns hög oro för barnet och där socialtjänsten överväger att placera barnet utanför det egna hemmet. Det kan också vara så att barnet redan är placerat och det finns en ambition att barnet ska återförenas med sina föräldrar. Arbetet sker i nära samarbete med barnet, familjen och övriga nätverket där man tillsammans arbetar fram en plan för att säkerställa barnets skydd som alltid är det centrala i arbetssättet.
På enheten arbetar socialsekreterare med gedigen erfarenhet av myndighetsutövning och/eller familjebehandling. Det är en positiv, engagerad och lösningsfokuserad arbetsgrupp som nu söker en ny kollega. Man samarbetar alltid två och två kring familjerna med stöd av enhetschef, specialisthandläggare och övriga kollegor. Du som har inriktningen familjebehandling kommer att ha möjlighet att arbeta behandlande med familjerna i de ärenden där behovet finns. Målsättningen är att kvaliteten i handläggningen höjs och att flera barn ska få sina behov tillgodosedda på hemmaplan med stöd av sitt nätverk.
Din bakgrund
Vi söker dig som är utbildad socionom och har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med familjebehandling i familjer med yngre barn. Det är meriterande om du även har Signs of safety-utbildning och erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom på systemteoretisk och lösningsfokuserad grund. Har du också erfarenhet av att leda nätverksmöten är detta meriterande då detta är en stor del av vårt arbete. B-körkort är en förutsättning för att kunna genomföra arbetet såväl som vana vid olika datorprogram och system.
Som person är du en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Eftersom enheten endast har funnits en kort tid är det viktigt att vara flexibel och ha förmågan att se möjligheter i förändringar. Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera så att de vi är till för, barnen och deras nätverk, förstår arbetet som utförs. Det är en fördel om du även är kreativ och kan hitta idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har också en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta enhetschef Ann-Sofie Holm 018-727 09 41 och specialisthandläggare Julia Eriksson 018-727 09 44.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR - Maria Persson, 018-727 24 24
Vision - Sofia Venemalm, 018-727 12 13
Har du frågor gällande registrering av din ansökan är du välkommen att kontakta enheten för kompetensförsörjning, Josephine Alderson, 018-727 23 04.
Intervjuer kan komma att påbörjas under annonseringstiden.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43