OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för säkerhetsplanering
Är du socionom med erfarenhet inom familjebehandling och myndighetsutövning? Vill du få möjlighet att fördjupa dig inom säkerhetsplanering och Signs of safety?
På socialförvaltningen finns myndighetsutövning och insatser under samma tak och vi är en av Sveriges största socialtjänster. Vi har en stor bredd av verksamheter i egen regi, till exempel HVB-hem, familjeenheter, öppenvård och en mängd behandlingsinriktningar. Flera satsningar görs på kvalitetsarbete och en av dessa är enheten för säkerhetsplanering. Syftet med enheten är att fler barn ska få möjlighet att växa upp i sina biologiska nätverk med fler vuxna som kan se dem och hjälpa dem. På säkerhetsplaneringsenheten arbetar vi över längre tid och nära våra familjer och deras nätverk för att skapa trygghet för barnet. Detta görs genom säkerhetsplaneringar som skapas tillsammans med barnet, föräldrarna och deras nätverk.
På enheten idag arbetar flera erfarna socialsekreterare samt en nätverksansvarig. Vi är en kreativ grupp med hög grad av teamkänsla och delaktighet både gällande enhetens utveckling och de enskilda ärendena. Då vi arbetar i komplexa ärenden så är det viktigt för oss med regelbunden extern handledning.
Ditt uppdrag
Som medarbetare på säkerhetsplaneringsenheten kommer du att arbeta med säkerhetsplaneringar utifrån förhållningssättet Signs of safety. Du kommer alltid att handlägga ärenden tillsammans med en kollega, men även ha gruppen som stöd. De familjer som kommer till oss är familjer där det finns hög oro för barnet och där socialtjänsten redan har placerat, eller överväger att placera barnet utanför det egna hemmet. Arbetet sker i nära samarbete med barnet, familjen och övriga nätverket där man tillsammans arbetar fram en plan för att säkerställa barnets skydd i hemmet.
Säkerhetsplaneringsenheten är en insats som utredningsenheterna och placeringsenheterna beviljar. I säkerhetsplaneringsarbetet ingår även familjebehandling i kombination med viss del myndighetsutövning. Tjänsten innebär även att du kommer att ha en samordnande funktion samt leda nätverksmöten. Förutom övriga socialsekreterare kommer du att ha stöd av specialisthandläggare/processledare samt enhetschef. Målsättningen är att flera barn ska få sina behov tillgodosedda på hemmaplan.
Din bakgrund
Vi söker dig som är utbildad socionom. Du har flera års erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom och flera års erfarenhet av familjebehandling. B-körkort är en förutsättning för att kunna genomföra arbetet såväl som vana vid olika datorprogram och system. Har du också erfarenhet av arbete med säkerhetsplaneringar eller av att leda nätverksmöten är detta meriterande.
Som person har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du behöver även tycka att det är inspirerande att vara med och utveckla och förändra verksamheten utifrån ett kvalitetsperspektiv. Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Det är en fördel om du även är kreativ och kan hitta idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor.
Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta enhetschef Charlotta Syrén, 018-727 0941.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR - Maria Persson, 018-727 24 24
Vision - Sofia Venemalm, 018-727 12 13
Har du frågor gällande registrering av din ansökan är du välkommen att kontakta enheten för kompetensförsörjning, 018-727 23 04.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43