OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en socialsekreterare med erfarenhet av arbetet med försörjningsstöd. Du kommer att bistå sektionscheferna på ekonomienheten i frågor om metodutveckling. I rollen ingår att vara ett stöd för våra medarbetare i utredningsprocessens olika moment samt ett stöd i enhetens kvalitetsarbete. I detta ingår att bistå arbetsledningen i omvärldsbevakning och utvecklingsfrågor samt att skriva, utveckla och uppdatera enhetens riktlinjer och rutiner.
Tjänsten är tvådelad och i andra delen ansvarar du för utredning av misstänkta felaktiga utbetalningar av ekonomiskt bistånd. Du kommer att utreda, besluta om och följa upp återkrav av felaktigt utbetalt ekonomiskt bistånd. Du ska utreda misstankar om bidragsbrott och göra polisanmälan med stöd av bidragsbrottslagen. I tjänsten ingår även aktivt arbete för att förebygga felaktiga utbetalningar.
Du ska vara socionom med erfarenhet av arbetet med försörjningsstöd samt utredning av felaktiga utbetalningar. Du är flexibel, kreativ och strukturerad, och beredd att arbeta med stort ansvar. God samarbetsförmåga är en förutsättning, då en stor del av arbetet innebär att skapa och upprätthålla goda relationer internt och externt. Du bidrar till att leda utvecklingsarbetet i linje med Solna stads politiska mål. För att lyckas med detta behöver du kunna uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med positiv stämning och god sammanhållning. Vi bryr oss om varandra och har ett tillåtande och öppet arbetsklimat. Som medarbetare får du:
• Rimlig ärendemängd och välutvecklad metodik som ger dig möjlighet att arbeta kvalitativt med förändringsarbete
• Tillgänglig och stödjande arbetsledning och korta beslutsvägar
• God tillgänglighet till stöd och insatser såsom konsultläkare, arbetsfrämjande insatser och samverkan med Kompetensförvaltningen
• Regelbunden extern handledning
• Samlokaliserade enheter och nära till andra samverkanspartners
• Moderna lokaler i Solna Business Park, med närhet till bra kommunikationer
• Goda möjligheter till relevanta externa och interna utbildningar, t.ex. inom MI och nätverksarbete
• Flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling
• Friskvårdsbidrag
Varaktighet:
Heltid. Tillsvidare.
Då intervjuer kommer att ske löpande är du välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2022-02-22.
Om du har några frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Parvin Banisadr 08-746 3462 eller sektionschef Lena Bouveng 08-746 3454.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd. Vi ansvarar även för budget- och hyresrådgivning, skuldsanering, vissa arbetsmarknadsåtgärder, serveringstillstånd samt dödsboanmälningar. Vissa verksamheter bedrivs också tillsammans med andra kommuner och flertalet insatser som erbjuds tillhandahålls av olika entreprenörer.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.