OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20231091
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en ny kollega till en av våra behandlingsavdelningar.
Utifrån uppdrag från socialtjänsten arbetar du med samspelsbehandling med syfte att stärka föräldraförmågan och främja en god anknytning mellan barn och föräldrar. Behandlingen utgår från barnets individuella behov och syftar till att ge barnet en tydlig, förutsägbar och därigenom begriplig vardaglig situation för att möjliggöra en positiv psykosocial utveckling.
Behandlingen sker på avdelning mellan 3-6 månader beroende på uppdraget och avslutas i hemmabehandling 2-4 månader.
Arbetet vilar på en miljöterapeutisk och anknytningsteoretisk grund där de boende skall erbjudas möjlighet att planera sin vardag på ett sätt som efterliknar hemförhållanden och tar hänsyn till varje familjs egna förutsättningar.
Behandlingsarbetet utförs genom kontaktmannaskap där team inom arbetsgruppen har ansvar för uppdragets utförande utifrån gällande struktur.
Schemalagd arbetstid, kvälls- och helgarbete förekommer.
Kvalifikationer
Vi vill att du har socionomexamen eller likvärdig utbildning samt erfarenhet av behandlingsarbete.
Vi ser meriterande på ingående kunskaper om:
• COPE föräldrautbildning
• Circle of Security
• Marte Meo
• IAS (intervju av anknytningsstil)
• Förtrogenhet med Signs of safety och/eller annat lösningsfokuserat arbetssätt
• Anknytningsteori
• B-körkort för manuell växellåda
Det är meriterande med erfarenhet från socialtjänst IoF eller behandling på institution, likaså socialt arbete med barn och deras familjer.
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på såväl självständigt arbete som god samarbetsförmåga. Du är utvecklings- och lösningsfokuserad, tar initiativ och trivs med att ingå i ett arbetslag. Har en god analytisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. I din roll är du engagerad och delaktig i verksamhetens arbete, tydlig i din kommunikation och har gott bemötande. Flexibilitet i såväl utförande som i arbetsuppgifter är av vikt för arbetet. Lyhördhet och god förmåga att lyssna in familjernas, verksamhetens och uppdragsgivares behov är nödvändigt och att du utifrån dessa utvecklar arbetet.
Du talar och skriver obehindrat på både svenska och engelska. Andra språk är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Om arbetsplatsen
Enebackens barn- och familjeinstition är en kommunövergripande barn och familjeinstitution med sammanlagt 35 platser, uppdelade på två utredningshus och två behandlingshus. Verksamheten arbetar på uppdrag av och i samverkan med socialtjänsten. Enebackens uppdrag är att ta emot och möta behovet av utrednings och behandlingsplaceringar av barn 0-12 år och deras föräldrar. Upptagningsområdet för verksamheten är företrädesvis Malmö Stad. Verksamheten är en dygnet-runt institution med möjlighet till akuta placeringar i två av utredningshusen. Vi söker nu en medarbetare till vårt behandlingshus Ugglan.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Som anställd hos oss erbjuds du friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Antal tjänster: 1
Omfattning: 100 %
Tillträde: Aug/sep
Övrigt
Urval sker 22 maj och första intervjuer hålls 25 & 26 maj.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98