OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor.
Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
Beskrivning
Resursenheten har en organisatorisk tillhörighet hos Arbetsmarknads-och socialförvaltningens Familjeavdelning i Karlstad.
Resursenheten består av en kunnig och engagerad arbetsgrupp med 13 socionomer, där flera medarbetare har lång erfarenhet av familjehemsvård
Arbetsuppgifter
Barn som placeras i familjehem är en av samhällets mest utsatta grupper. Barnen är i behov av omfattande stöd för att kunna utvecklas positivt. God kvalitet inom familjehemsvården är därför mycket viktig och ställer krav på fungerande rekrytering och utredning av familjehemmen samt utbildning och stöd till familjehemmen. Vi söker nu en familjehemssekreterare till vår Resursenhet i Karlstad med fokus på att rekrytera familjehem till ensamkommande barn och unga (EKB). Arbetsuppgifterna består i att utreda, handleda och stötta de familjer som gör en insats som familjehem eller kontaktfamilj för de barn och unga i Karlstad kommun som behöver en ny familj att leva tillsammans med.
När du kommer till oss får du en egen mentor och introduktion så att du kommer in stegvis i arbetet. Vi har också en ärendehandledare på enheten som vägleder och handleder dig i ditt dagliga arbete. Även extern handledning erbjuds och kontinuerlig kompetensutveckling där det inledningsvis ingår en utbildning i Kälvestenmetoden. Utöver allt detta kommer du att få ett härligt gäng att lära känna och jobba med.
Kvalifikationer
Du har en bakgrund inom socialtjänsten med erfarenhet av att rekrytera, utreda och stötta familjehem. Som person är du stabil, engagerad och lösningsinriktad. Du trivs bra med att arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är duktig på att strukturera och samordna arbetet och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du har möjlighet att ha en flexibel arbetsdag utifrån att tjänsten innebär en del långa resor.
Du har en socionomexamen eller annan utbildning vilken arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Påbyggnadsutbildning inom området är meriterande så som Kälvestensmetoden och handledarutbildning.
B Körkort med manuell växellåda är ett krav.
Intervjuer kommer att påbörjas under ansökningstiden.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.