OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Inom Barn- och Utbildningsförvaltningen i Huddinge kommun finns avdelningen Grundskolestöd och Digitalisering vars uppgift är att stötta kommunens grundskolor i deras övergripande mål att eleverna når kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt utefter sina egna förutsättningar.
Arbetsuppgifter
Uppdraget innebär att ingå i vårt nyetablerade Närvaroteam vars uppgift är att arbeta konsultativt och operativt. Närvaroteamet bildades från en förstudie kring problematisk skolfrånvaro där målet varit att Huddinge kommun ska ha en gemensam rutin för alla som stöttar målgruppen. Det konsultativa teamet är tvärprofessionellt där medicinsk, psykologisk, pedagogiskt och socialt perspektiv finns representerat. Det operativa teamet består av familjebehandlare, speciallärare, beslutsfattare från socialtjänsten och processledare från Barn-och utbildningsförvaltningen.
För att framgångsrikt kunna bidra i teamet är det viktigt att du har höga förväntningar och en tro på att alla elever kan nå framgång utifrån sina förutsättningar. Du skapar goda relationer, såväl med elever som med vårdnadshavare och alla professioner som arbetar kring eleven. Ett prestigelöst förhållningssätt är nödvändigt då det är avgörande för god samverkan.
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:
• Ansvara för samverkan, att sammankalla och leda tjänstemannamötet och SIP.
• Att i samverkan vägleda aktörer genom mötet, benämna vad som sker i mötet och att utifrån egen kompetens kring problematisk skolfrånvaro vara delaktig och bidra till mötets innehåll.
• Mellan samverkansmöten hålla kontakt med externa aktörer och vara uppdaterad på vad som sker i respektive ärende
• I samverkansuppdraget identifiera och hantera aktörer som kan kopplas på, och bjudas in till samverkan
• Ha tät och god dialog med vårdnadshavare, inhämta deras perspektiv och återkoppla innehåll i t ex tjänstemannamötet
• Handleda skolor, ofta tillsammans med speciallärare från närvaroteamet
• Observation i verksamhet
• Arbeta med att stärka relationer mellan hem och skola
Kvalifikationskrav
• Socionomexamen
• Många års fördjupad erfarenhet av att arbeta i skola med elever inom autismspektrumtillstånd, ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
• Erfarenhet av att handleda skolpersonal, att sammankalla och hålla i tjänstemannamöten och SIP.
• God kunskap kring olika aktörer som arbetar kring målgruppen
• God förmåga att kommunicera i tal och skrift.
Du ser god samverkan som en nyckel till framgång, och har ett stödjande, positivt och utvecklande förhållningssätt i kontakten med pedagoger, kollegor, skolledare, elevhälsoteam och vårdnadshavare.
Du är självgående och strävar efter att vara ett gott föredöme.
Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Upplysningar
Sök tjänsten genom att bifoga ditt CV och besvara några urvalsfrågor om hur du matchar vår kravprofil. Urvalsarbetet kommer att påbörjas efter sista ansökningsdag, och processen kommer bestå av teamsintervju, intervju på plats hos oss, eventuellt ett arbetsprov, samt referenstagning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Christina Dolke Andersson, Avdelningschef, tel 08-53533861