OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektor individ- och familjeomsorg, Myndighetsavdelningen Lerums kommun är en kommun med drygt 37 000 invånare. Kommunen kännetecknas av vacker natur med många sjöar, ett aktivt kultur och föreningsliv, centrum med handel och service, samt bra kommunikation till och från Göteborg. Sektor individ och familjeomsorg i Lerum är organiserad i tre avdelningar, Myndighetsavdelning, Råd och stöd 1 samt Råd och stöd 2. Dessa avdelningar ansvarar för myndighetsutövning, invånarservice med och utan biståndsbeslut, kommunala arbetsmarknadsåtgärder, flyktingmottagning och internt administrativt stöd. Arbetet inom IFO grundar sig på Socialtjänstlagen, SoL. Verksamheten har som mål att arbeta för att på en demokratisk och solidarisk grund främja individens ekonomiska och sociala trygghet. Genom att vara behjälpliga vill man inom IFO frigöra och utveckla enskilda individers resurser och möjligheter, för att på så sätt kunna skapa förutsättningar för en bra livskvalite. IFO söker nu en utbildad socionom med placering i Myndighetsavdelningens familjegrupp. Som socionom vid Myndighetsavdelningen har du som uppgift att utreda den enskildes behov utifrån ansökan eller anmälan. Din uppgift är att besluta om bistånd enligt SoL. I arbetet ingår även insatser enligt LVU och LVM. Vi söker en examinerad socionom med dokumenterad erfarenhet av socialt arbete med fokus på myndighetsutövning. Du som söker ska ha kunskaper i SoL, LVM och LVU. Som person är du öppen, lyhörd, har humor och kan arbeta både i grupp och självständigt. Du ska ha goda kunskaper i Officepaketet samt ha körkort. Kännedom om BBIC och verksamhetssystemet ISOX är meriterande för tillsättning av tjänsten. IFO:s önskan är att skapa en heterogen personalgrupp. Därför strävar vi efter en allsidig sammansättning utifrån kompetens, etnisk bakgrund och kön.