OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en barnuppföljare till Barn och ungdomsenheten inom Individ och familjeomsorgen, som kommer att vara barnets handläggare med fokus på barnets bästa.
Om arbetsplatsen
Vår vision är att; Barn, unga och vuxna i Sala kommun känner sig delaktiga och respektfullt bemötta i kontakten med socialtjänsten. Vi träffar våra barn och familjer i den miljö de själva väljer. Tillsammans möjliggör vi för familjer att skapa en trygg och hållbar livssituation med ett tydligt fokus på barnens säkerhet och välmående.
Det finns två enhetschefer samt tre teamledare som har sina kontor i direkt anslutning till socialsekreterarnas, vilket gör att det finns bra vägledning i vardagen. Du kommer att arbeta i ett team bestående av fem andra barnuppföljare, sex familjehemssekreterare och en teamledare, som ger dig regelbunden vägledning i dina ärenden. Tillsammans har våra medarbetare lång och gedigen erfarenhet inom området. Du kommer att få handledning av en utbildad handledare. Vår öppenvård, som består av familjeteamet och förebyggande teamet tillhör också Barn och ungdomsenheten där vi har vi har bra samverkan och korta beslutsvägar. På Barn och ungdomsenheten är vi alla en viktig del av helheten och vi vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Salabor.
Arbetsuppgifter
I rollen ingår att företräda barnets intressen och behov, att göra barnet delaktig i sin egen vård, att se till att barnet har meningsfulla umgängen med sina föräldrar utifrån barnets behov, att arbeta för återförening och att föräldrar ska vara delaktiga i vården och få möjlighet till rätt stöd. Du tror på föräldrarnas egen förmåga till förändring och ser deras resurser. I ditt arbete hörs barnets röst genom hela processen.
Du kommer att följa upp barnets vård, vilket innefattar att följa upp barnets hälsa och skolgång samt arbetar för att barnet har en god hälsa och utveckling. I arbetet kommer du att överväga och ompröva vården, göra umgängesbedömningar och umgängesplaner, vårdnadsöverflyttsutredningar när det är aktuellt samt följa upp insatser som finns runt de placerade barnen. Du arbetar i nära samverkan med familjehemssekreterare runt det placerade barnet och ungdomen.
Det är viktigt att du deltar i verksamhetsutvecklingen och samarbetar med kollegor och chefer för att bidra till en välfungerande och kvalitativ verksamhet. Du arbetar på ett rättssäkert sätt utifrån rådande lagstiftning, gällande föreskrifter, riktlinjer, rutiner och anvisningar.
Du kommer att ha en mentor under din introduktion som nyanställd. Du kommer även att delta i regelbundna teamträffar. Det finns möjlighet till överenskommelse om att delvis arbeta på distans.
Kvalifikationer – Är du den vi söker?
Vi söker dig som är utbildad och godkänd socionom, alternativt har utbildning som motsvarar kraven i Socialstyrelsens föreskrift om behörighet att handlägga barn- och ungdomsärenden. Du har med fördel erfarenhet från myndighetsutövning inom socialtjänsten inriktning barn och unga. Du behöver ha kunskaper om och erfarenheter av utredning, handläggning och dokumentation.
Det är positivt om du utöver det har erfarenhet av barn och unga i samhällsvård, grundläggande kunskaper i BBIC, Nätverksorienterat förhållningssätt, Signs of Safety och metoder i barnsamtal.
Vi vill att du har lätt för att samverka internt och externt då arbetet innebär att du samverkar med flera aktörer runt de placerade barnen och ungdomarna. Som person är du mogen, flexibel, strukturerad och reflekterande. Vi vill att du tycker om långvariga relationer, då arbetet är relationsskapande och du kommer att bli en viktig person för barnen och deras föräldrar i ditt uppdrag. Du har förmågan att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du har förmågan att planera, organisera och genomföra ditt arbete. Du har mod och klarar att arbeta med utveckling både på enheten och på det personliga planet i en lärande organisation.
Du behöver ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet innefattar samtal med barn, unga och vuxna samt dokumentation. B-körkort är ett krav eftersom resor förekommer i tjänsten. Vi lägger stor vikt läggs vid din personliga lämplighet.
Du kommer som medarbetare i Sala kommun att ingå i ett sammanhang där du har nära till både kunder/brukare/medborgare och kollegor. Vi arbetar ständigt med att bredda vår kompetens och vår arbetsmiljö präglas av att vi stöttar, stärker och utvecklar varandra i vår profession.
Anställningsvillkor
Vikarierande anställning snarast – 240831 ev. möjlighet till förlängning.
Tillträde enligt överenskommelse
Individuell lönesättning tillämpas
Provanställning kan komma att tillämpas
Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret vid eventuell anställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 20231031
Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden och anställning kan ske innan ansökningstidens slut.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta:
Agneta Bergman, enhetschef Familjehemsenheten, tel 0224-74 96 19, e-post agneta.bergman@sala.se
Minna Männikkö, teamledare Familjehemsenheten, tel 0224-74 96 21, e-post minna.mannikko@sala.se
Fackliga kontaktpersoner:
Thomas Roberg, fackligt ombud Vision, tel 0224-74 96 62, e-post thomas.roberg@sala.se
Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografisk läge och goda allmänna kommunikationer. I kommunen bor nästan 23 000 invånare. Visionen i Sala kommun är ett hållbart och tryggt samhälle med livskvalité och växtkraft. Vår värdegrund ska spegla det förhållningssätt som vi har i vårt dagliga arbete, Enkelt - Effektivt - Medborgarvänligt. Läs mer på www.sala.se
Välkommen med din ansökan!
Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.