OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamheten har som mål att på en demokratisk och solidarisk grund främja individens ekonomiska och sociala trygghet. Genom att vara behjälplig vill man inom Sektor Stöd och omsorg frigöra och utveckla enskilda individers resurser och möjligheter för att på så sätt skapa förutsättningar för en god livskvalitet.
Vi söker nu dig som vill bli vår nya kollega till enheten för funktionshinder.
Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40 000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet.
Inom kommunens verksamhet är vi idag drygt 2800 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa välfärd. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025 och vi ska kännetecknas av hållbarhet, kreativitet och inflytande. För mer information besök gärna www.lerum.se
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna innebär att ta emot ansökan, bedöma och besluta om rätten till insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) samt följer upp beviljade insatser för personer under 65 år med funktionshinder. Insatserna avser främst hemtjänst, trygghetstelefon, korttidsboende och särskilt boende.
En stor del av arbetet handlar om samverkan med utförarna och andra relevanta samverkanspartners. Som handläggare arbetar du självständigt men ingår i en arbetsgrupp med fem LSS-handläggare, två socialpsykiatrihandläggare, två missbrukshandläggare och en alkoholhandläggare.
Verksamheten leds av en enhetschef och från och med mars 2016 finns även en metodhandledare som ger stöd och handledning i det dagliga arbetet. Myndighet Funktionshinder ingår som en del av Sektor Stöd- och Omsorgs Myndighetsavdelning. I samverkan med Myndighet äldre finns utökad möjlighet till stöd och handledning genom metodhandledare för denna verksamhet. Arbetsgruppen har extern handledning varannan vecka.
Sedvanlig handläggning inom myndighetsutövning för insatser enligt SoL till personer under 65 år.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom socionomprogrammet. Du skall ha kunskaper om gällande lagstiftning samt god förmåga att utrycka dig i tal och skrift.
Erfarenhet av arbete som Biståndshandläggare/övrig myndighetsutövning inom offentlig förvaltning samt innehav av körkort B är ett krav.
Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Treserva är meriterande.
Som person är du öppen, flexibel, lyhörd, har humor och kan arbeta både i grupp och självständigt.
Sektor stöd och omsorgs målsättning är att skapa en heterogen personalgrupp. Vi strävar efter en allsidig sammansättning utifrån kompetens, etnisk bakgrund och kön.
Intervjuer kommer att hållas fortlöpande under ansökningstiden.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat. - Varmt välkommen med din ansökan!
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Funktionshinder/Beroende Zlatko Tonkovic
0302-52 11 88