OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles 3 300 medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Vi söker nu nya medarbetare till tre av våra enheter. I arbetet ingår myndighetsutövning kring barn och unga med stöd av socialtjänstlagen, lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om unga lagöverträdare (LuL).
Utredningsenhet barn ingick under 20172018 i ett forskningsprojekt tillsammans med Högskolan i Gävle kring socialsekreterares arbetsmiljö. Målet med forskningen som är den enda i sitt slag i Sverige är att skapa god arbetsmiljö för socialsekreterare som arbetar med barn och unga. Enheten arbetar nu vidare med det som visat sig framgångsrikt under den perioden b.la. med teamstärkande aktiviteter.
Utredningsenhet ungdom växer och är i färd med att gå in i ett pilotprojekt för att bli mer av en specialistfunktion. Denna förändringsresa har som ambition att skapa bättre förutsättningar för våra medarbetare genom att förena god arbetsmiljö med kvalitativ samhällsnytta.
Vid Familjehemsenheten blir du en del av en arbetsgrupp på 28 medarbetare som i laganda arbetar för trygg och säker familjehemsvård. Du erbjuds betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar och ett brett kontaktnät. Till familjehemsenheten tillhör även Skolfam som arbetar för att säkra familjehemsplacerade barns skolgång.
ARBETSUPPGIFTER
På utredningsenhet barn arbetar du med att utreda barns behov, skyddsbehov samt familjers behov av lämpliga insatser. Utredningarna görs enligt BBIC och vi använder Signs of Safety i utredningsarbetet. Inom ramen för utredningen sker samverkan med familjens privata och professionella nätverk, vilket vi ser som mycket viktigt för att bidra till en förändring. Utredningsarbetet ska dokumenteras och analyseras och du kommer även arbeta med att följa upp pågående insatser i familjerna.
På utredningsenhet ungdom arbetar du med att göra utredningar samt uppföljning av beviljade biståndsinsatser. Arbetet innebär även att vid behov placera barn och ungdomar och därefter följa upp vården kring de som är placerade i familjehem, hem för vård och boende (HVB) eller på SiS-institution. I dessa ärenden arbetar man tillsammans med en kollega som har till sin uppgift att följa vården av placerade barn och ungdomar. Arbetsuppgifterna innebär resor inom och utom länet.
Som barnsekreterare på familjehemsenheten kommer du att vara ansvarig handläggare för ett antal familjehemsplacerade barn och unga. Din primära arbetsuppgift är att tillsammans med familjehemssekreterare följa upp barnets utveckling under placeringen samt ansvara för all myndighetsutövning kring det enskilda barnet. Detta innebär regelbundna träffar med barnet samt kontinuerligt samarbete med barnets föräldrar, familjehem, skola och övrigt nätverk. Som barnsekreterare arbetar du även med stöd till barnets biologiska nätverk för att underlätta och möjliggöra bra umgängen samt återföreningar mellan barn och föräldrar i de fall detta är möjligt. Vi arbetar med BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem.
Alla tre enheter arbetar för att främja god kvalitet och en god arbetsmiljö genom bland annat nära arbetsledning och stöd via teamledare som leder varsitt team. Teamen har varje vecka fasta forum för arbetsledning och utöver det teamtid för att ge utrymma till reflektion. Som medarbetare erbjuds du kontinuerlig extern handledning som ger stöd, utrymme och verktyg för att du ska kunna utvecklas i din yrkesroll.
Som nyanställd kommer du att få genomgå ett introduktionsprogram och metodstöd i juridik och metod för att stärka dig i myndighetsutövningen.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver socionomexamen (210 hp), eller motsvarande i äldre system samt B-körkort. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning enligt BBIC är starkt meriterande.
För att lyckas i yrkesrollen ser vi att du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt i både tal och skrift. Du ska ha ett flexibelt förhållningssätt samt en god analytisk förmåga.
Eftersom arbetet innebär många kontaktytor mot samhället ställs stora krav på ett gott bemötande. Då en del av arbetet sker självständigt ser vi det som fördelaktigt att du har erfarenhet av att på egen hand driva processer och arbetsuppgifter framåt.
På dessa befattningar kräver arbetsgivaren utdrag ur Polisens belastningsregister, utdraget ansöker du om från Polisens hemsida.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.