OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Inledning
Är du en person som bidrar till en bra och positiv arbetsmiljö och vill arbeta med administrativa frågor i en spännande och händelserik organisation? Då är det här tjänsten för dig!
Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter med ca 230 medarbetare.
Tingsrätten är en öppen, modern och utvecklingsinriktad domstol med engagerade medarbetare, som deltar aktivt i utformningen av tingsrättens mål och visioner samt i kvalitetsarbetet. Verksamheten kännetecknas av enhetlighet, kvalitet och snabb handläggning, vilket möjliggörs genom ett gott samarbete mellan medarbetare, oavsett yrkesroll och organisatorisk tillhörighet. Alla på domstolen bemöts vänligt och med respekt och tingsrätten verkar för att det ska finnas goda möjligheter att förena arbete med privatliv. Tingsrätten är indelad i sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen ansvarar för personal-, ekonomi-, service, arkiv-, IT- och nämndemannafrågor. Som administratör kommer du att arbeta med administrativa arbetsuppgifter inom serviceenheten på den administrativa avdelningen. Du kommer att ha ett tätt samarbete med tingsrättens övriga administratörer och rapporterar till servicechefen.
Arbetsuppgifter
Södertörns tingsrätt bedriver ett samarbete med Attunda, Nacka, Solna och Stockholms tingsrätter kring nämndemannafrågor och arbetsuppgifterna handlar om arvodering, behörigheter, schemaläggning och utbildningsadministration för tingsrättens och de samarbetande domstolarnas nämndemän.
Du jobbar också med att bemanna nämnder vid Södertörns tingsrätt, ta emot och introducera nya nämndemän och hålla i utbildningar, samt med andra vanligt förekommande uppgifter på den administrativa avdelningen.
Arbetet innebär många kontaktytor, både internt och externt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutad teoretisk gymnasieutbildning och minst två års aktuell erfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete. Tidigare erfarenhet av administrativt arbete inom statlig myndighet kan vara meriterande.
Du har en utpräglad känsla för service och kvalitet och förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är en lagspelare som skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Vidare är du trygg, stabil och stresstålig med förmåga att kunna lägga i en extra växel när arbetet kräver det.
För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna rycka in där det behövs.
Du är en van datoranvändare med mycket god kompetens i Officepaketet. Vidare har du en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi använder tester som en del i urvalsprocessen.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning.
Vi erbjuder dig
Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet?
Självklart betyder det mycket att du får arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter hos oss. Men för att arbetsplatsen ska vara sund och bra för alla medarbetare fokuserar vi också hela tiden på arbetsmiljön. Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/!
Viktigt om din ansökan
För att vi ska kunna göra ett korrekt urval krävs att den består av följande uppgifter:
1. Intyg/betyg som styrker efterfrågad gymnasiekompetens (bifogas)
2. Samtliga efterfrågade fält i den digitala ansökan ska fyllas i, alternativt att du laddar upp CV och personligt brev.
3. I ditt personliga brev vill vi att du beskriver varför du har sökt anställning som administratör och på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
4. Ange löneanspråk! (detta gör du i ditt personliga brev)
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Therése Samuelsson, HR-specialist
08-561 660 17
Jenny Wingren, HR-specialist
08-561 660 84
Åsa Sandström
08-561 661 43
Therése Samuelsson
08-561 660 17