OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Arbetsplatsbeskrivning
Är du kvalitetsmedveten och noggrann och har erfarenhet av arkivarbete och service? Då kan tjänsten som arkivassistent vara något för dig!
Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter och här arbetar ungefär 230 medarbetare.
Vi är en öppen och modern domstol och vår verksamhet kännetecknas av kvalitet, enhetlighet och snabb handläggning. Tingsrätten består av sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Södertörns tingsrätt söker nu en arkivassistent till enheten för registrering och arkiv som är en enhet under den administrativa avdelningen. Enheten ansvarar för hantering och registrering av till domstolen inkommande mål och ärenden, arkivering, frågor om utlämnande av handlingar m.m. På enheten arbetar det ca tio medarbetare.
Arbetsuppgifter
Som arkivassistent erbjuds du ett varierande och utvecklande arbete på enheten för registrering och arkiv. Arbetet innebär till största del att ta emot och besvara externa och interna förfrågningar och tillhandahålla tingsrättens allmänna handlingar i avslutade mål och ärenden. Förfrågningarna kommer mestadels in på telefon och e-post.
Andra löpande arbetsuppgifter är att ordna och förteckna, gallra och iordningställa domar och beslut för inbindning. Att säkerställa myndighetens arkivkompetens och tillhandahålla information, akter och rådgivning till myndighetens personal är andra uppgifter som förekommer i arbetet. Även andra arbetsuppgifter som utförs på enheten, som t.ex. registrering och klassning av nya mål, kan bli aktuella. Du kommer att arbeta både självständigt och tillsammans med övriga arkivassistenter, arkivhandläggare och arkivarier.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har gymnasial utbildning med uttagen examen. Har du dessutom en arkivvetenskaplig utbildning så kan det vara meriterande. Du har aktuell erfarenhet av arkivarbete och då arbetat med bl.a. utlämnandefrågor. Det är meriterande om du även har praktisk erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv med IT-stöd. Då rollen innebär mycket externa och interna kontakter är det även viktigt att du har erfarenhet av service, antingen genom ditt arbete inom arkiv eller genom annat serviceyrke.
Du är en van datoranvändare och har erfarenhet av att arbeta med olika IT-system. Eftersom tingsrätten alltmer övergår till digital arkivbildning behöver du vara intresserad av att hantera digital information.
Vidare kräver tjänsten att du är kvalitetsmedveten, ordningsam och noggrann samtidigt som du har förmågan att arbeta effektivt och öka arbetstakten utan att kvaliteten eftersätts. Du har en utpräglad känsla för service och kan planera och prioritera inom ditt ansvarsområde. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till enhetens och tingsrättens gemensamma arbete. Du har även en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Tester kan komma att användas som en del i urvalsprocessen.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning.
För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig göra följande:
1. Bifoga examensbevis eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning i din ansökan.
2. Specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV, beskriv vad du har arbetat med, vilka roller och vilka ansvarsområden tjänsten har innefattat. Ange anställningstidens längd med; ÅÅ-MM-DD (t.ex. från 2019-01-01 till 2020-03-31).
Vi erbjuder dig
Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet?
Självklart betyder det mycket att du får arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter hos oss.
Men för att arbetsplatsen ska vara sund och bra för alla medarbetare fokuserar vi också hela tiden på arbetsmiljön. Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer här; https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Therése Samuelsson, HR-specialist
08-561 660 17
Jenny Wingren, HR-specialist
08-561 660 84
Åsa Sandström
08-561 661 43
Therése Samuelsson
08-561 660 17