OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Socialförvaltningen har ett övergripande ansvar för socialtjänsten i staden som utöver styrning, uppföljning och utveckling även innefattar egna utförarverksamheter.
Inom socialförvaltningen arbetar ca 800 medarbetare och arbetet präglas av engagemang och hög kvalitet. Enheten för Nyanlända & Akutboenden, är placerad inom socialtjänstavdelningen vars ledord är resultat, evidens och samverkan. Avdelningen har en värdegrund som stöd i det dagliga arbetet samt arbetar övergripande med ett prioriterat jämställdhetsuppdrag. Enheten startade den 1 januari 2016 och befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Uppdraget är att ta emot nyanlända flyktingar som anvisats till Stockholm för bosättning och tillhandahålla akutboende för ensamkommande asylsökande barn. Vi sitter på Hantverkargatan i centrala i Stockholm, och verksamheten leds av en enhetschef. På Intro Stockholm arbetar tre biträdande enhetschefer, flera gruppledare, ett flertal socialsekreterare, samhällsvägledare samt SOFT-handläggare för att möta nyanländas behov under introduktionsperioden vid bosättning i Stockholm.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi SOFT-handläggare, för tidsbegränsad anställning t.o.m 2018-06-30, som vill vara en del av det kontinuerliga utvecklingsarbetet och bidra till hög kvalitet och rättssäkerhet för de nyanlända medborgarna i Stockholms stad. Som SOFT-handläggare på Intro Stockholm kommer du att arbeta med nyanlända som anvisats till Stockholm för bosättning. Du kommer att arbeta nära socialsekreterare som bedömer rätten till bistånd i avvaktan etableringsersättning och behov av socialt stöd. Ditt arbete sker även i nära samverkan med samhällsvägledare som erbjuder samhällsinformation och socialt stöd under en introduktionsperiod. I rollen som SOFT-handläggare kommer du att:
• ge information om ekonomiskt bistånd samt inhämta information om enskildas situation
• genomföra telefonintervjuer, ta emot besökare, ha klientsamtal och ge gruppinformation
• sammanställa underlag, dokumentera i Paraplysystemet, normberäkning
• aktivt bidra till att främja ett gott samarbete såväl som ett bra arbetsklimat på enheten utföra andra administrativa arbetsuppgifter såsom att registrera inkomna handlingar
• arbeta med alla grupper av nyanlända Kvot som ABO
Kvalifikationer
Vi söker dig med fullgjord gymnasieutbildning inom ex ekonomi eller administration. Du har kunskaper om socialtjänstlagen och har god kunskap om målgruppen nyanlända. Fördel är om du även har god kännedom om offentlig verksamhet inom socialtjänsten i Stockholm stad. Det är också meriterande att du har erfarenhet från arbete med kvot. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska, gärna även i andra språk. Som SOFT-handläggare behöver du vara handlingskraftig och trivas med att arbeta i högt tempo och ha en förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, även i stressiga arbetssituationer. Som person är du trygg i dig själv och har förmåga att möta våra nya stockholmare på ett lyhört och flexibelt sätt utifrån behov. Du värdesätter människors olikheter vad gäller bakgrund, kultur och grupptillhörighet. Du ska ha en vilja och ett intresse av att arbeta med myndighetsutövning och handläggning av ekonomiskt bistånd. Vi lägger stor vikt vid personlig lämpligt. Viktigt för tjänsten är även att du har att stort samhällsintresse och drivs av att ge god service samt har god samarbetsförmåga. Om du har utbildning i MI och lågaffektivt bemötande är det meriterande.
Viktig information
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Tjänsterna kan tillsättas innan ansökningstiden gått ut, så sök nu!
Varmt välkommen med din ansökning
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340