OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta som handläggare inom myndighetsutövning och samtidigt ha möjligheten att kunna planera och strukturera din arbetsvecka självständigt? Då är detta rätt verksamhet för dig! Vi erbjuder en arbetsplats med eget kontor med närhet till kollegor, metodhandledare och chef med möjlighet till delvis arbete hemifrån. För att kunna erbjuda en god balans mellan arbete och fritid har vi även ett förmånligt flextidsavtal samt möjlighet till semesterväxling för att utöka antalet semesterdagar.
Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Sociala omsorgsförvaltningen har som övergripande mål att personer med funktionsnedsättning skall kunna leva som andra, uppnå full delaktighet och jämlikhet i samhället. Individuell bedömning av personens behov och ett individuellt bemötande i omsorgen är viktigt för ett självständigt liv.
Du kommer till en arbetsplats med väl upparbetade rutiner, en tydlig struktur och tillgång till nära arbetsledning med god återkoppling, vilket utgör grunden för en trygg och rättssäker verksamhet. Du blir del av en grupp med engagerade LSS-handläggare, metodhandledare och närvarande chef på en arbetsplats belägen i centrala Borås. Förutom möjligheten till ett spännande och meningsfullt arbete får du som vår blivande kollega en individuellt anpassad introduktion. Vi uppmuntrar också till kompetensutveckling.
I dagsläget ansvarar LSS-handläggarna även för kompletterande SoL-insatser för sina brukare. Som ett led i vår utveckling av verksamheten kommer vi nu dela upp arbetsuppgifterna för att öka kompetensen kring SoL- respektive LSS-handläggning och med anledning av det söker vi nu två handläggare som kommer arbeta med handläggning av SoL-insatser.
SoL-handläggare till myndighetsutövning LSS
Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår att utreda, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt SoL för personer som har pågående insatser enligt LSS. Det kan exempelvis röra sig om insatser såsom boendestöd, hemtjänst och trygghetslarm. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med kollegor och andra professioner och verksamheter. Tillsammans med LSS-handläggare ansvar du för att säkerställa att den enskilde får rätt stöd.
Samverkan med bland annat verkställigheten och regionen är en viktig del i arbetet och du kommer tillsammans med din kollega ansvara för att bevaka SAMSA, vårt system för kommunikation med vården, samt kommande system Samvyn.
Övrig information
Vi erbjuder dig professionella kollegor som är engagerade i sitt jobb och har drivkraften att skapa en bra organisation med gott samarbete och god arbetsmiljö. Som medarbetare har du möjlighet att disponera viss tid för hemarbete. Utöver detta erbjuds du som anställd bra personalförmåner i form av friskvårdbidrag, fria bad och besök på friluftsgårdar samt möjligheter att delta på vår personalklubb Merkrafts uppskattade aktiviteter och arrangemang. Läs mer om dina förmåner som anställd,
Innan erbjudande om anställning behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Vi arbetar med löpande rekrytering och intervjuer sker löpande.
Kvalifikationer
Du som sökande är utbildad socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Dock är genomgången och godkänd juridisk baskurs alternativt socialrätt ett krav. Det är meriterande att du har erfarenhet av myndighetsutövning, framförallt socialtjänstlagen. Du har ett stort engagemang, ett gott bemötande och ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt är en självklarhet för dig.
Du gillar att samarbeta och tar dig an nya arbetsuppgifter med ett genuint intresse. Du har god kommunikativ och skriftlig förmåga. Du behöver också ha förmåga att planera, strukturera och prioritera i ditt arbete.
B-körkort är meriterande för tjänsten.