OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Solhemsskolan ligger i Spånga med ca tio minuters promenad från Spånga Centrum.
Till oss tar du dig lätt med hjälp av pendeltåg från bland annat T-Centralen. Spånga C har många valbara busslinjer till vårt närområde. På vår 4-parallelliga F-6 skola går drygt 745 elever och vår personal består idag av ca 100 medarbetare. Skolledningen består idag av rektor och tre biträdande rektorer samt en administrativ chef. Solhemsskolan är en skola som strävar efter att ligga i framkant avseende förväntad skolutveckling! Vi är mitt inne i ett starkt positivt utvecklingsskede och söker nu nya medarbetare med ett starkt engagemang för skolutveckling. På vår skola tar vi alla ett individuellt ansvar för en gemensam sak: att lärandet ökar i alla delar av verksamheten.
Arbetsbeskrivning
Du kommer i rollen som skolkurator vara en viktig del av skolans elevhälsoteam och bidra med psykosocial och social kompetens inom elevhälsans arbete på olika nivåer. Du har ett nära samarbete med undervisande personal och verkar nära eleverna på skolan i vardagen med vardagsproblem utifrån ett psykosocialt perspektiv. Utifrån en helhetssyn på elevhälsoarbetet ska rektorn och övriga professioner i elevhälsan gemensamt skapa förutsättningar för kunskapsutveckling för alla elever. Skolkuratorn ska bidra med sociala bedömningar i elevhälsoteamets arbete i syfte att skapa en god lärmiljö som stödjer alla elevers utveckling mot utbildningens mål. I skolkuratorns arbete ingår att identifiera och analysera möjligheter i skolans lärmiljö samt att reducera hinder på organisations-, grupp- och individnivå. På en övergripande nivå syftar skolkuratorns arbete till att stärka skolans miljö för lärande, hälsa och utveckling samt likabehandling och värdegrundsarbete. Skolkuratorn bidrar med arbetsmetoder som har sin grund i teorier om samhälleliga och sociala system samt mänskliga beteenden och fokuserar på kommunikation och samspel mellan människor, relationer och bemötande. Arbetsuppgifter som är förekommande i rollen som skolkurator är: samtal med elever enskilt och i grupp, föräldrasamtal och nätverksmöten, handledning och konsultation av skolpersonal, Du är även delaktig i upprättandet och implementeringen av handlingsplaner gällande droger, plan mot kränkande behandling och aktiva åtgärder för att motverka diskriminering, krishantering, värdegrundsarbete och konflikthantering. Du har ett särskilt ansvar att följa kränkningsärenden på skolan samt att följa elevernas frånvaro. Du är delaktig i att utreda orsaken till kränkningar och frånvaron samt deltar i de åtgärder som utformas. I rollen bidrar du med kunskaper om samhällets resurser och stödsystem och samverkar med bland annat socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatrin, habilitering och polis.
Kartläggning och dokumentation
Skolkurator ska dokumentera elevärenden både gällande individuellt elevarbete och inför skolans systematiska kvalitetsarbete. Skolkuratorns systematiska och kontinuerliga dokumentation av psykosociala insatser ger underlag för analys av lärmiljön, vad som hindrar samt vad som stödjer alla elevers utveckling mot utbildningens mål. Skolsociala utredningar ska kunna genomföras på olika nivåer och utifrån olika frågeställningar för att bidra till att alla elever når kunskapskraven.
Kvalifikationer
Erfarenhet:
Erfarenhet inom socialt arbete med barn och unga är ett krav Erfarenhet av att genomföra skolsociala utredningar Meriterande: Erfarenhet från liknande befattningar är meriterande Erfarenhet från arbete inom socialtjänsten är meriterande”. Utbildning steg 1 Skolkuratortsarbetet kräver en förmåga att hantera flera perspektiv i både det direkta elevarbetet, såväl som i det indirekta förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Detta förutsätter ett brett register av arbetsmetoder och djupa kunskaper om barn och ungdomar och deras utveckling och situation i samhället. Det ställer krav på kunskaper i beteende- och samhällsvetenskap, sociallagstiftning och socialt förändringsarbete. Det är även viktigt att ha kunskap om den lagstiftning som styr skolverksamheten och sekretesslag. Som skolkurator måste du självständigt ta ansvar för det egna professionella. På skolan finns ingen arbetsledning inom yrkesområdet. Det innebär att kuratorn, i dialog med rektorn där arbetsområden prioriteras, själv leder och organiserar sitt arbete. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också stora krav på gott omdöme samt god kännedom om det grundläggande uppdraget enligt skollag och läroplaner. Det krävs även att skolkuratorn tar ansvar för att bibehålla och förbjuda sin yrkeskompetens och sitt omvärldskunnande löpande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Förmågor:
Skolkuratorns arbete ska grunda sig på skolans värdegrund utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen), Salamancadeklarationen och de grundläggande värdena i skollagen och i läroplanen. Elevernas lärande ska alltid sättas i centrum. Varje elev ska bemötas med respekt för sin person och integritet. Uppgifter om elevs förhållande ska hanteras med den sekretess som lagen stadgar och i övrigt med stor varsamhet.
Övrigt
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression