OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Solution Architect till Division Service med placering i Stockholm. Huvudsakliga ansvarsområden/uppgifter Integration och support för tjänsteprodukter och lösningar inom Bank & Retail miljö. Ska agera som expert inom tekniska lösningar och processlösningar som finns inom vår produkt portfölj och skall besitta djup och bred kunskap inom dessa områden. Huvudarbetsuppgifter: * Produkt och projekt support - Supportera WNs produkter, lösningar och tjänster för integration i IT miljö och anpassning av processer, operativsystem, systems management verktyg och databaser. Tillhandahålla information och rutiner för leveransorganisationen. Utveckling och införande av nya koncept och anpassade tjänstelösningar för olika kundbehov. * Problemidentifiering och felrättning. Genomföra test och integration av data. Identifikation av problem vid installationer, migreringar eller integration av produkter, lösningar och tjänster. Felrättning eller koordinering av problem med alla inblandade leverantörer och parter. * Pilot implementering Planering, design och projektledning av pilot implementering av standard eller projekt specifika lösningar eller tjänster för kunder. * Sales support Bistå säljorganisationen med framtagande och presentation av offerter, presentationsmaterial, produkter, lösningar och tjänstekoncept. Kontaktperson för tekniska frågor gentemot kunder och partners. * Införande av produkter, lösningar och tjänster Design och integration av respektive kunds specifika lösning baserat på standard produkter, lösningar eller tjänster, inklusive tredje parts produkter vid behov. Löpande arbete rörande kravspecifikationer, testkoncept, acceptansdokument och andra beskrivande tekniska dokument eller lösningsförklaringar. Löpande utveckling och anpassning av leveransmodeller och villkor. * Dokumentation Ansvara för produktinformation, tekniska handböcker, förstudier, utbildning material och information för standard- såväl som kundspecifika produkter, lösningar och tjänster. * Utbildning Vid förekommande fall ansvara för och planera för utbildning av personal, i egen regi eller via andra utbildningsmöjligheter * Uppnå de individuella målen enligt specifikation * Känna ansvar för och hjälpa till att uppnå hela avdelningens mål. Tekniska och funktionella egenskaper: * Förståelse och lyhördhet för kundernas behov * Marknads- och konkurrens kunskap * Förmåga att bistå i säljprocessen genom att ta vid där säljarens tekniska kunskap inte räcker till * Analytisk * Team Player * God förmåga i att kunna uttrycka sig i tal och skrift * Innovativ, kreativ och proaktiv * Relevant produktkunskap * Kommersiell förståelse och insikt * Förmåga att leda och entusiasmera virtuella team Kompetenser: Arbetslivserfarenhet från integration av IT System, lösningar eller tjänster i Kund miljö Certifiering inom system management tools/frameworks eller motsvarande Certifiering som system specialist - Microsoft Certified Professional eller Linux Certified Engineer IT know-how Programmering och scripting språk (C, C++, VB, Java, UNIX Shell, Perl) Utvecklingsramverk och teknologier (.NET, J2EE, IBM WebSphere, Tomcat) Operativsystem (Windows/NT, 2000, XP, LINUX eller UNIX) Nätverksarkitekturer baserat på TCP/IP Systems management plattformar som t.ex. TivolDatabaskunskap t.ex. Oracle Flytande engelska i tal och skrift Kunskaper i tyska är meriterande. Innovativ, kreativ, proaktiv och god samarbetsförmåga är viktiga parametrar