OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I kommunledningsförvaltningen samlas många av kommunens stödfunktioner; kommunkansli, stab, ekonomi, personal, medborgarkontor, näringslivskontor, kommunikationsavdelning, fritid och kultur och arbetsmarknadsenhet. Kommunledningsförvaltningen är ansvarig för övergripande utveckling och diverse projekt. Ett av de viktigaste ansvarsområdena är värdegrundsarbetet där service och värdskap är i fokus över hela den kommunala organisationen.
Upphandlingsavdelningen består idag av två upphandlare och en vakant tjänst som ska ombildas från upphandlare till inköpscontroller. Dessa tre tjänster ska hantera upphandlingar för kommunen, kommunala bolag och i viss mån kommunalförbund där kommunen är medlem. Organisatoriskt tillhör upphandlarna kommunledningskansliet.
ARBETSUPPGIFTER
Upphandlingsavdelningens uppdrag är att genom inköp och upphandling medverka till att verksamhetsmål och politiska mål kan förverkligas. Avdelningen leder och ansvarar för inköpsprocessen och stödjer inköpsarbetet inom verksamheterna.
Som inköpscontroller blir ditt huvudsakliga fokus att främja ekonomisk hållbarhet och verksamhetsstyrning. Du ska samordna och planera behov av inköp och analysera verksamheternas inköpsmönster. Som del i upphandlingsverksamheten ska du stödja upphandlarna med inköps-, behovs-, och marknadsanalyser samt följa upp inköp, avtal och leverantörer. I arbetet ingår att stödja och vägleda beställarna i inköps- och avtalsfrågor och att medverka i informations- och utbildningsinsatser mot både verksamheter och näringsliv. Vi ser gärna att du medverkar till att förbättra inköpsprocessen genom att förenkla och effektivisera. Då tjänsten är ny har du möjlighet att påverka uppbyggnad och utformning av en välfungerande inköpsorganisation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en person som har ekonomutbildning (controller) eller annan akademisk examen, alt. eftergymnasial utbildning inom t.ex. ekonomi, inköp eller annat som tillsammans med arbetslivserfarenhet kan bedömas som likvärdig.
Vi ser gärna att du har intresse och förståelse för inköp som ett strategiskt verktyg och styrmedel för att uppnå mål, att du har en god pedagogisk förmåga och kan omsätta information i handling. Som person är du serviceinriktad, positiv och har god samarbetsförmåga.
Det är meriterande ifall du har arbetat med inköp och upphandling och vi ser gärna att du har erfarenhet från offentlig verksamhet. Du bör ha god dator- och systemvana samt mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut.
Som medarbetare i Sölvesborgs kommun erbjuds du bland annat friskvårdstimme, rabatterat årskort hos Blekingetrafiken och medlemskap i Personalklubben FRISK som anordnar och subventionerar personalsociala och hälsofrämjande aktiviteter.
Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Sölvesborg ligger vid den Blekingska kusten med cirka en timme till Karlskrona och Malmö. Det som utmärker Sölvesborg är framtidstro och gemyt, en stadskärna med danska och medeltida influenser, Sölvesborgsbron med sin prisbelönta ljussättning, Listerlandet med sina sandstränder och pittoreska fiskelägen och inte minst Sweden Rock Festivals hemmaarena. Det bor cirka 17 500 invånare här. Vi arbetar aktivt för att hålla invånarna och deras behov i fokus; engagemang, värme och närhet ska genomsyra allt vi gör.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.