OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.Handläggning, beslutsfattande och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Som försäkringshandläggare inom förstagångsbeslut inom sjukpenning kommer du bland annat att arbeta i ett halvt digitaliserat handläggningssystem. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Du gör dagligen ett stort antal ärenden där du tar beslut om rätten till ersättning och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. Utredning och bedömning av rätt till ersättning gäller första beslutet i ett ärende och du kommer att handlägga ärenden från hela landet.
Sommarjobbet innebär att du hanterar en avgränsad del av arbetsuppgifterna som ingår i rollen som Försäkringsutredare.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av administrativt arbete
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
• har datorvana och vana av att jobba med digitala verktyg
• har vana av att jobba inom produktionskrävande verksamhet och är handlingskraftig
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
20 tjänster, tidsbegränsad anställning, heltid, med tillträde 12 juni 2023. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Marlene Berner, 010-115 29 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sara Norberg, 010-113 44 07 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Åsa Ahlström, 010-118 25 59 Saco-S: Maria Wärdell, 010-117 72 21 Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 februari. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.