OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Studerar du ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt sommarjobb? Eller har du nyligen tagit examen och är redo att ta första steget i din karriär? Som bouppteckningshandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete som ger dig möjlighet att göra skillnad samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med bouppteckningar, vilket innebär allt från enklare administration såsom
ankomstregistrering till att handlägga, göra bedömningar och fatta beslut med stöd av lagar och regler. Ärendena är av varierande omfattning och komplexitet samt ställer krav på noggrannhet och effektivitet. Det är ett varierande arbete med mycket kundkontakt. Du begär in kompletteringar från enskilda personer och professionella ingivare via telefon, mejl och brev. En annan viktig del av jobbet är att ge service till våra kunder genom att svara på de bouppteckningsfrågor vi dagligen får via vår kundtelefon.
Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du driver sedan självständigt dina ärenden och samverkar med andra. Arbetet innebär hantering av olika typer av ärenden och du lär dig att får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör Folk- och fastighetsavdelningen och arbetar inom Bouppteckningsverksamheten. Din placering är i Visby. På vår sektion är vi ca 15-20 personer.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.
Du ska även ha:
en pågående (minst 60 godkända hp) eller nyligen avslutad högskoleutbildning om minst 180hp inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. godkända högskolepoäng i familjerätt.
Det är önskvärt om du har godkända högskolepoäng i familjerätt.
Det är även önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet på Skatteverket eller har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon och mejl, t.ex. från offentlig verksamhet, juridisk byrå eller bank.
Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad från och med 12 juni 2023 till och med 18 augusti 2023.
Med anledning av arbetsuppgifternas karaktär förväntas du att arbeta på plats från våra lokaler.
Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.