OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?
På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 260 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.
Om oss
Medborgarcenter är vägen in till Lund kommun.
Vi är ett tjugotal samhällsvägledare med bred kunskap om kommunens olika verksamheter som dagligen hjälper medborgare i enklare kommunala ärenden. Tillsammans arbetar vi för att ge snabb, tillförlitlig och god service.
Nu söker vi en serviceinriktad vikarie som kan arbeta i juni, juli och augusti (med någon veckas ledighet) och som vill jobba extra några timmar i veckan under hösten. Vi kan erbjuda ett allmänbildande och meriterande extrajobb, där du får god inblick i kommunens arbete. På medborgarcenter får du trevliga kollegor och tillsammans gör vi varje dag ett viktigt arbete.
Arbetsuppgifter
Som samhällsvägledare på medborgarcenter hjälper och vägleder du medborgare i alla kommunens verksamhetsområden. Det kan till exempel handla om förskoleplaceringar, bygglov eller försörjningsstöd. Telefonen är den viktigaste kontaktvägen, men du tar också emot besökarna i Kristallens reception. För att hitta information om kommunens verksamhet och för att registrera ärenden använder du olika ärendehanteringssystem, ofta parallellt.
Vi söker dig som kan arbeta under hela sommaren, vecka 23 – 33 (med någon veckas ledigt) samt som vill arbeta som timvikarie under hösten. Arbetet startar med en två veckors introduktion.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst gymnasieutbildning, men högskoleutbildning (kan vara pågående) är meriterande.
- har erfarenhet av servicearbete och gärna av telefoniarbete.
- har lätt för att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och i skrift. Om du kan något av våra minoritetsspråk, teckenspråk eller något annat språk är det välkommet.
- känner dig bekväm med att arbeta i olika digitala system, till exempel ärendehantering- och e-tjänstsystem.
Vi värdesätter också ett samhällsintresse och god allmänbildning.
Egenskaper
Som person tycker du om att möta och hjälpa andra människor och du strävar efter att alltid ge ett gott bemötande. Du är stabil och klarar av att hantera möten också med människor i utsatta situationer.
Att svara i telefon många timmar i sträck kräver uthållighet och stresstålighet, samtidigt som du är noggrann och klarar av att följa rutiner. Du har en positiv attityd, fokuserar på att lösa problem och har lätt för att skapa goda relationer.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum. Skicka därför in din ansökan så fort du kan!