Sommarjobb: Polismyndigheten söker operatörer till Polisens Kontaktcenter i

Sommarjobb: Polismyndigheten söker operatörer till Polisens Kontaktcenter i

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet!

Polisregion Syd består av Blekinge län, Kalmar län, Kronoberg län och Skåne län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden vilka är kärnan i polisverksamheten. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen samt ett regionkansli som lyder direkt under regionpolischefen. Även nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisens kontaktcenter i region Syd är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i alla sju polisregioner. Polisens kontaktcenter är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott.
https://polisen.se/om-polisen/jobba-inom-polisen/jobba-pa-polisens-kontaktcenter/

ARBETSUPPGIFTER
Du utför förstahandsåtgärder inom brottsutredningen, primärt genom att skriva anmälningar, hålla målsägandeförhör, skriva tips etc.

Arbetet utförs via telefon och Internet dygnet runt årets alla dagar. En viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av polisen. Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa gällande regelverk och att du är samhällsorienterad. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.

Som medarbetare hos oss har du en genuin vilja och drivkraft att arbeta med samhällsviktiga uppgifter och att dagligen ge våra medborgare service i världsklass. Du har också en utpräglad vilja att hjälpa människor samt ett stort tålamod.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning.
• Goda kunskaper i svenska och engelska.
• Minst ett års arbetslivserfarenhet.

Det ses som meriterande om du har:
• Studerar på polisutbildningen eller juristprogrammet.
• Vana av att arbeta med utredande uppgifter.
• Vana av att analysera och dokumentera information.
• Erfarenhet av att arbeta inom statlig myndighet.
• Språkkunskaper utöver nordiska språk och engelska.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du:
• Har simultankapacitet, kan utföra flera arbetsmoment parallellt utan att uppleva stress.
• Är prestigelös och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen.
• Har flexibilitet att med kort varsel byta arbetsuppgifter samt växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet.
• Kan arbeta både i grupp och självständigt samt har förmåga att samarbeta med olika yrkeskategorier.
• Har förmåga att skapa förtroende genom att knyta och upprätthålla kontakter.
• Är engagerad, tar ansvar för ditt arbete och är lösningsinriktad.
• Är noggrann, uthållig och har god förmåga att strukturera och prioritera - även under hög arbetsbelastning.
• Är analytisk och har god problemlösningsförmåga.

Arbetet utförs primärt via telefon och dator. Stundtals kan arbetsbelastningen vara hög och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Anställningsbenämning: Administratör
Funktion: Operatör PKC
Anställningsform: Vikariat eller visstidsanställning 2023-06-05 2023-08-25 (eller enligt överenskommelse)
Placeringsort: Malmö, Kalmar

Anställningen påbörjas med en grundutbildning som huvudsakligen genomförs på dagtid. Därefter genomgår du en handledd praktisk utbildning. Utbildningen som varar i ca 3 veckor planeras starta den 5 juni 2023 och är förlagd i Malmö. En förutsättning för fortsatt anställning är att man klarar utbildningen.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: kontakta ansvarig HR-konsult (sommarpersonal.region-syd@polisen.se). Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg

Vill du veta mera om anställningen är du välkomm

Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av

Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Syd
  • 24 platser
  • 11 dagar - upp till 3 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 januari 2023
  • Ansök senast: 16 januari 2023

Besöksadress

Storgatan 43 20590 Malmö
None

Postadress

Storgatan 43
Malmö, 20590

Liknande jobb


Passhandläggare (Sommarvikariat)

Passhandläggare (Sommarvikariat)

20 december 2024