OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du en avslutad gymnasieutbildning och ett intresse av arbete med administrativ informations- och dokumenthantering? Tycker du att det är roligt att ha varierande arbetsuppgifter och känna att du bidrar med en viktig del till en helhet? Som medarbetare inom Skatteverkets administrativa avdelning får du se olika delar av myndigheten och bidra till samhällsnytta.
Om jobbet
Skatteverket expanderar i Härnösand med en centraliserad verksamhet för hantering av fysiska handlingar. Etableringen på orten består dels av koncentration av myndighetens posthantering och dels ett centralt arkiv för hela myndigheten. Till Skatteverkets sektion för inkomna handlingar i Härnösand söker vi till sommarperioden medarbetare som ska arbeta med myndighetens posthantering, vilket är en kritisk resurs för att Skatteverkets olika verksamheter ska få nödvändiga underlag som behövs för handläggning.
I den här rollen arbetar du med inkomna fysiska handlingar. Arbetet omfattar postöppning och -sortering samt skanning av handlingar till digitala system. Annan relaterad dokumenthantering kan också förekomma. Arbetet kan också innehålla en del vaktmästeri- och kontorsservicearbete.
Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du arbetar sedan tillsammans med kollegor för att lösa olika uppgifter som verksamheten kräver. Tillsammans bidrar ni till att aktivt hålla hög kvalitet och service i våra leveranser. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör administrativa avdelningen och dokumentenheten. Din placering är Härnösand. Vi är cirka 20 medarbetare på sektionen placerade både i Härnösand och på andra orter.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- kunna ta egna initiativ samt ta ansvar att arbetet blir utfört
- ha god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
- vara noggrann
- vara flexibel och ha en god samarbetsförmåga
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
Du ska även ha:
- en gymnasieexamen med grundläggande behörighet till högskola/universitet.
Det är önskvärt om du innehar B-körkort. Det är också önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet som servicetjänsteman med liknande arbetsuppgifter på Skatteverket eller arbetat med dokumenthantering på annan arbetsplats.
Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad från och med 8 juni till och med slutet av augusti.
I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär inte möjlighet att arbeta hemifrån.
Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.