OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
När du arbetar med aktivitetsstöd möter du individer som får aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och etableringsersättning när de deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Individen kan exempelvis vara en tonåring som söker sitt första jobb eller en person som ska starta företag. Du utreder och beslutar om rätt till ersättning samt beräknar tillfälliga minskningar eller avdrag på grund av exempelvis föräldrapenning eller studiemedel. Du har kontakt med andra myndigheter, arbetslöshetskassor med flera. Den sökande eller försäkrade kommer ofta att vända sig direkt till dig med frågor om vilket ansvar de olika aktörerna har. Kontakten med kunderna sker via telefon eller skriftligt. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande telefonsamtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga i svenska och engelska
• har god datorvana
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av kundmöten och telefoni
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tidsbegränsat på heltid under perioden juni – 30 september. Eventuell möjlighet till förlängning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. I den här rekryteringen tillämpar vi löpande urval.
På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer att hållas via skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju. Intervjuer kommer preliminärt att påbörjas v. 22 och inbjudan till dessa skickas via mail och vi vill därför uppmana dig att bevaka din mailkorg under denna period.
Kontaktpersoner
Chefer: Christina Westlund, 010-115 33 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialister: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Morgan Andersson 010-117 32 28, SACO: Camilla Leveau 010-111 50 13, SEKO: Eliza Grundström 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 maj 2021. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.