OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Avdelningen för Nationell tandvård, internationell vård och arbetsmarknadsstöd (NA) arbetar med aktivitetsstöd, utvecklingsersättning, etableringsförmåner, internationell vård, statligt tandvårdsstöd och Familjebidrag till Totalförsvarspliktiga. Avdelningen har cirka 1 200 medarbetare på 8 orter över hela landet.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning grundersättningar för deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser, det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar, t ex tilläggsförmåner.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du har kontakt med medborgaren både via telefon och skriftlig och ansvarar för att ge medborgaren förutsättning att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan, varje medborgare har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
När du arbetar som försäkringshandläggare inom arbetsmarknadsstöd möter du individer som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. Individen kan exempelvis vara en tonåring som söker sitt första jobb, en person som ska starta företag eller en person som är ny i Sverige. Du bedömer, beräknar och fattar beslut om rätten till ersättning i arbetsmarknadspolitisk insats. Deltagare i ett arbetsmarknadspolitiskt program vänder sig ofta direkt till Försäkringskassan med frågor om vilket ansvar de olika aktörerna har, du har också kontakt med andra myndigheter och arbetslöshetskassor.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av kundmöten och telefoni
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• Har erfarenhet av administration
• Har erfarenhet av dokumentation och journalföring
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tidsbegränsade, heltid och anställning från juni till och med 31 augusti. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Det kan bli aktuellt med ett rekryteringsseminarium. Bifoga gärna även dina betyg och arbetsgivarintyg i ansökan.
På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer troligtvis att hållas via skype. Vi vill därmed uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola och arbetsgivarintyg till din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Katrin Roos 010-113 70 85 (för frågor om tjänsten). HR specialist Susanne Österling 010-119 5620 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Eva Taavo tel, 010-112 63 76 saco-S: Camilla Leveau tel, 010 – 111 50 13 och seko: Eliza Grundström tel, 010-115 34 01.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 maj