OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Studerar du juridik eller samhällsvetenskap och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt sommarjobb? Kanske har du nyligen tagit examen och är redo att ta första steget i din karriär? Som handläggare på sektionen för ID-kontroll får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning kopplad till ansökningar om ID-kort. Du svarar på frågor om ID-kort från bl.a Statens servicecenter och du arbetar även med allmänna administrativa uppgifter som till exempel posthantering. De ärenden som du hanterar ställer krav på snabbhet och effektivitet.
Du får en introduktion och en handledare som hjälper dig att planera ditt arbete. Du driver sedan självständigt dina ärenden och samverkar med andra. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör ID-kontrollsektionen med placering i Solna. På vår sektion är vi 22 personer.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor.
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
Du ska även ha:
- en pågående eller nyligen avslutad högskoleutbildning om minst 180hp inom juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap.
Det är önskvärt om du har aktuell och relevant erfarenhet från arbete på Skatteverket eller annan myndighet. Det är även önskvärt om du har aktuell erfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon och mejl, t. ex från offentlig verksamhet, juridisk byrå eller bank.
Bra att veta
Anställningen är tidsbegränsad från och med 2021-06-14 till och med 2021-08-20.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.
Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.