Sommarvikariat som passhandläggare till Resehandlingssektionen

Sommarvikariat som passhandläggare till Resehandlingssektionen

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift och vill jobba med polisens medborgarmöten? Polismyndigheten söker nu serviceinriktade passhandläggare för sommarvikariat med placering på våra passexpeditioner i Mölndal eller Göteborg. Att arbeta för Polisen skapar trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner och tio nationella avdelningar.

Polisområde Storgöteborg

I polisområde Storgöteborg bor närmare en miljon invånare. Vårt geografiska område spänner över sju kommuner. Polisområde Storgöteborg är indelat i fem lokalpolisområden. På polisområdesnivå organiseras utredningsverksamheten i utredningsjour och utredningssektion. Vidare finns ett polisområdeskansli där resehandlingssektionen ingår.

Resehandlingssektionen

Resehandlingssektionens primära arbetsuppgifter är att ta emot och handlägga ansökan om pass och nationellt id-kort. Det finns två passexpeditioner, en i Mölndal och en i centrala Göteborg. Servicen ges via tidsbokade möten med medborgare.

ARBETSUPPGIFTER
Som passhandläggare är du representant för myndigheten och handlägger samt fattar beslut enligt gällande lagar och förordningar. Arbetet sker i direktkontakt med medborgare och du blir på så sätt polisens ansikte utåt och kanske den första kontakten med polisen. Du ger medborgaren förutsättning att få känna trygghet i kontakten med Polisen och bemöter varje medborgare objektivt utifrån sitt ärende.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer bestå av att handlägga ansökningar för pass, nationellt ID-kort och provisoriskt pass samt lämna ut resehandlingar. Du kommer även ha kontakt med medborgare via telefon och epost samt sköta om viss posthantering.

För att kunna få en anställning krävs det att du genomgår en säkerhetsprövning med godkänt resultat samt blir godkänd på den interna utbildningen för resehandlingar. Utbildningen är två veckor heltid och kommer bestå av en vecka teori och en vecka praktik. Utbildningen planeras att genomföras i maj.

Arbetstiderna följer verksamheten behov. Det innebär att du ska kunna arbeta både dagtid, kvällstid och helger.

KVALIFIKATIONER
Det här är en möjlighet för dig som har:

• avslutad och godkänd gymnasieutbildning (vid utländsk gymnasieutbildning behöver betygen vara översatta och validerade)
• minst sex månader arbetslivserfarenhet i närtid av serviceyrke som innefattat personlig kontakt, exempelvis reception, kundtjänst, butik eller annat som arbetsgivaren bedömer relevant
• vana att navigera mellan olika datasystem samt en förmåga att snabbt lära dig nya datasystem
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
• mycket god förmåga att uttrycka dig på engelska i både tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

• tidigare arbetserfarenhet inom Polismyndigheten som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• flerårig arbetslivserfarenhet av serviceyrke som innefattat personlig kontakt, exempelvis reception, kundtjänst, butik eller annat som arbetsgivaren bedömer relevant
• eftergymnasial examen alternativt pågående utbildning inom samhällsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant

Personliga egenskaper

Vi söker dig som har ett genuint intresse av att hålla hög servicenivå till allmänheten, medarbetare och andra samarbetspartners. Då arbetsbelastningen kan variera och stundtals vara hög krävs det att du är stresstålig och flexibel samt snabbt kan anpassa dig efter nya förutsättningar om arbetssituationen kräver det. Som person är du noggrann och värdesätter kvalité i arbetet du utför. Tjänsten innebär en nära dialog med medborgare och du behöver därför vara kommunikativ samt ha en förmåga att anpassa din kommunikation utifrån medborgarens behov. Vidare har du en god samarbetsförmåga och en vilja att bidra till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du är en god företrädare för polisen, agerar rättssäkert och arbetar för att stärka myndighetens förtroende hos allmänheten.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Göteborg och Mölndal
Arbetstid: Arbetstiderna följer verksamhetens behov och är förlagda dag, kväll och
Tillträde: Under maj
Funktion: Handläggare pass
Anställningsbenämning: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Om du blir aktuell för anställning har du inte rätt till semesterledighet. Istället kommer du att få semesterersättning utbetald efter det att anställningen avslutats.
Enstaka kortare ledighet med löneavdrag kan beviljas om verksamheten tillåter detta och då enligt överenskommelse med chef.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Väst
  • 11 platser
  • 11 dagar - upp till 3 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 december 2024
  • Ansök senast: 19 januari 2025

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


Receptionist/administratör till  Nötkärnan Friskväderstorget  VC

Receptionist/administratör till Nötkärnan Friskväderstorget VC

2 januari 2025

30 december 2024

Sommarvikariat som administratör reception

Sommarvikariat som administratör reception

30 december 2024