OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmarknad, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi kommer att arbeta utifrån nämndens mål och utveckla våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Alla lämpliga insatser kommer att samlas under ett tak, vilket vi tror kommer att gynna medborgarna. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt.
ARBETSUPPGIFTER
Som boendestödjare kommer du främst att arbeta med individanpassade boendestödsinsatser enligt socialtjänstlagen. Det innebär att du på ett rehabiliterande sätt ska stödja personer i den dagliga livsföringen inom socialpsykiatrin. Det kan handla om stöd utifrån psykisk ohälsa, samsjuklighet och/eller beroendeproblematik.
Fokus ligger på områdena motivation, inflytande och delaktighet. Verksamheten ska främja jämlikhet i levnadsvillkor och delaktighet i samhällslivet. Målet ska vara att stärka den enskildes möjligheter att leva ett självständigt liv. Klimatet i våra verksamheter ska präglas av trygghet, förståelse, tillit och tolerans.
Arbete med social dokumentation, genomförandeplaner, ansvarsområden, förhållningssätt och bemötande inom socialpsykiatri ingår. Det kan även innebära medicinhantering och provtagning.
Hos oss arbetar man under varierande arbetstider så som dag/kväll, natt samt helg, beroende på verksamhet. Du har stort eget ansvar för att arbetet utförs och arbetar både på egen hand och tillsammans med kollegor.
KVALIFIKATIONER
Du får gärna ha en utbildning inom omvårdnad, psykiatri, missbruksvård eller någon pedagogisk utbildning, men det är inget krav. Tidigare erfarenhet av liknande arbete är meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att passa för arbetet behöver du ha ett socialt intresse, vara lyhörd och tycka om att bidra till individers möjlighet att utvecklas och leva ett så självständigt och tryggt liv som möjligt. Du behöver kunna samarbeta med din omgivning och ha ett respektfullt bemötande.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Intervjuer och tillsättning sker löpande och du kan även få möjlighet att börja som timvikarie tidigare, så vänta inte!
Trivs du hos oss i sommar finns stora möjligheter att fortsätta som vikarie under hösten.
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.