OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Om arbetsplatsen
Vi söker nu 2-4 st sommarvikarier på heltid under perioden maj-aug, till rollen som samhällsvägledare på Servicecenter i Huddinge!
Servicecenter är den första ingången till Huddinge kommun för invånare, besökare och verksamma i kommunen. Servicecenter kännetecknas av hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Vårt mål är att leverera service i nivå med landets främsta servicecenters till våra medborgare och att avlasta förvaltningarna från allmänna frågor.
På Servicecenter arbetar samhällsvägledare som svarar på frågor rörande den kommunal verksamheten så som förskola och skola, social- och äldreomsorg, kultur och fritid, bygglov samt miljö- och samhällsbyggnadsfrågor. Genom att Servicecenter hanterar stora volymer av medborgarkontakter frigör vi tid hos sakkunniga och specialister på förvaltningarna och bidrar till kommunens effektivitet.
Servicecenter har också ett antal rådgivande- och specialistfunktioner såsom konsumentvägledning och budget-och skuldrådgivning.
Det är till funktionen samhällsvägledare som vi nu söker nya medarbetare.
Arbetsplatsen ligger nära pendeltågstationen i Huddinge centrum
-
Om arbetet
Som samhällsvägledare kommer du arbeta med samtal och möten under kontorets öppettider. Arbetet innebär att på ett pedagogiskt sätt ge service, information och vägledning till invånarna när de kontaktar oss via telefon, besök eller digitala kanaler. Du som samhällsvägledare skall vägleda och guida besökaren till att få svar på sina frågor vilket kan vara allt från ansökan till förskola, göra felanmälan till att informera om förfarandet vid en bygglovsansökan.
Största delen av servicen sker via telefonen och det är en schemastyrd verksamhet.
I arbetet ingår även att föra en god och konstruktiv dialog mellan handläggare och tjänstemän inom kommunen för en fortsatt utveckling av servicen till Huddingefamiljen.
Din profil
Vi söker dig som har eller skall påbörja högskoleutbildning inom samhällsvetenskapliga ämnen, annan relevant utbildning eller har motsvarande erfarenheter.
Du skall ha goda kunskaper om hur samhället, offentlig verksamhet och andra viktiga samhällsfunktioner fungerar.
Du har tidigare erfarenhet från kundservice, gärna med telefon som verktyg. Du tycker om att jobba med människor och service, du lägger stort fokus på att möta medborgarnas behov.
Det är viktigt att du har viljan att hjälpa andra, är lyhörd och öppen samt förmår att anpassa ditt arbetssätt och din kommunikation.
Du är en duktig informationssökare via internet och andra kanaler och du har en stor IT-mognad och nyfikenhet inför nya IT-verktyg/system.
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt och enkelt i tal och skrift, med en god ton och en positiv anda.
Krav är att du talar och skriver flytande svenska och engelska. Ytterliga språkkunskaper ser vi som positivt.
Vi värdesätter att du är stabil och trygg i dig själv. Du trivs med att arbeta tätt i ett arbetslag på en arbetsplats där det är högt tempo och där arbetsmetoderna ständigt utvecklas.
Upplysningar
I din ansökan vill vi att du kortfattat beskriver på vilket sätt du arbetat professionellt med service och bemötande av andra människor.
Vi söker sommarvikarier som är tillgängliga större delen av sommaren det vill säga maj till och med augusti.